האם צמחי מרפא טיבטיים בטוחים ויעילים לטיפול בצליעה? (Atherosclerosis)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי Padma 28, צמח מרפא טיבטי, עשוי להיות יעיל לטיפול בצליעה (Claudication), ללא תופעות לוואי.

תרופות צמחיות נכנסות עוד ועוד למסגרת הטיפול הרפואי, לרוב ללא בדיקה קפדנית לזיהוי בטיחות ויעילות התרופות. Padma 28 הוא קומבינציה ממקור טיבטי, המשמש באירופה משנות השישים, לטיפול סימפטומטי בהפרעות סירקולטריות, כולל אלו של Peripheral Arterial Occlusive Disease (PAOD).

החוקרים בחנו את הנתונים על התרופה מהספרות, ממאמרים ומפירסומים של היצרן. עד היום, השתתפו 2084 נבדקים ב-19 מחקרים, כולל 6 נבדקים שהשתתפו ב-6 מחקרים בנושא PAOD.

מטה-אנליזה של 5 מחקרים מצאה כי Padma 28 מעלה את מרחק ההליכה ביותר מ-100 מטר ב-18.2% מהמטופלים שקיבלו את המוצר הפעיל, לעומת 2.1% מאלו שקיבלו פלסבו (P<0.001, OR=10, 95% CI = 3.03-33.33), הסיכון היחסי עמד על 0.12, מספר הנבדקים שנדרשו לטיפול עמד על 6.2.

הפרופיל הבטיחותי נראה טוב, סיבוכים חמורים היו נדירים והיו קשורים במחלת הרקע. 2 מטופלים פיתחו תופעות לוואי חמורות משתתף אחד שקיבל את המוצר הפעיל פיתח MI, ומשתתף שני שקיבל פלסבו עבר קטיעה בעקבות הדרדרות PAOD. בדיקות המטולוגיות וביוכימיות רוטיניות לא הראו שינוי סיסטמי בערכי המעבדה באף אחת מהקבוצות.

העדויות הקיימות מצאו כי Padma 28 מביא להקלה משמעותית בתסמיני PAOD (דוגמאת מרחק הליכה), כנראה באותו היקף ובאותו אופן כמו תרופות מוכרות. עם זאת, יש מקום לבצע RCT גדולים לאישור המסקנה.

מגבלות  אפשריות של הנתונים כוללים הטיית פירסום והשפעה של ספונסרים.

החוקרים מסכמים כי מהמטה-אנליזה של העדויות הקיימות בנושא Padma 28 עולה כי המוצר יעיל מאוד להקלת תסמיני PAOD. מהנתונים עולה כי יעילות המוצר דומה לזו של Pentoxifylline ושל Naftidrofuryl בטיפול בתסמיני PAOD. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים נוספים בכדי להעריך בדיוק את הערך הטיפולי של הטיפול בחולי PAOD, מאחר שעד היום אף מחקר לא מצא עדויות משכנעות דיו בכדי להצדיק שינוי בטיפול.

Atherosclerosis. Posted online April 4, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה