חלק מתרופות האנטי דיכאוניות מקלות על כאב כמו אופייטים

איזה תרופות הכי טובות לטיפול בחולים עם כאב כרוני כגון כאב גב ? אופייטים כגון קודאין או מורפין משמשים באופן נרחב כמשככי כאבים. אך בטווח הארוך, בעוד שאופייטים יכולים לטפל בכאב, יש דאגות בנוגע לפוטנציאל ההתמכרות שלהם ותופעות לוואי כגון אין אונות ונמנום.

המטה אנליזה כללה מידע מ-41 מחקרים ו-6019 חולים. ל-80% מהם היה כאב גב או ארטריטיס. (כאב גב הוא הסיבה המובילה לנכות במקום העבודה). המחקרים שנכנסו למטה אנלזיה השוו בין אופייטים ופלצבו או בין opioids ל-TCA (tricyclic anti-depressants) ן-NSAIDS. החוקרים השתמשו בחולים עם מחלות כרוניות עם כאב לא סרטני, כי הדאגות בנוגע להתמכרות לא רלוונטיות בחולי סרטן סופני או בכאב אקוטי קצר טווח, כמו לדוגמא לאחר ניתוח.

ממצא מפתיע אחד היה, שתרופות אנטי דיכאוניות ואנטי דלקתיות ספציפיות היו יעילים כמו אופייטים בשיפור כאב החולים והיכולת לתפקד. רק האופייטים הכי חזקים, כגון morphine ו-oxycontin היו יותר יעילים בשיכוך כאבי גב. אך הם לא היו טובים יותר מתרופות אחרות בשיפור יכולת האנשים לתפקד בחיי היום יום. המחקר הופיע במהדורת מאי של Canadian Medical Association Journal.

המטה אנליזה גם הוכיחה שאופייטים מורידים כאב בחולים בהשוואה לאלה שקיבלו פלצבו. ברגע שהכאב ירד, היכולת של החולים לתפקד השתפרה בהשוואה לקבוצת הפלצבו, בניגוד להוריד את איכות החיים בשל נמנום ותופעות לוואי אחרות.

במחקרים לא היה מספיק מידע לענות על שאלות בנוגע להתמכרות או אין אונות. שתי תופעות הלוואי הכי משמעותיות היו עצירות ובחילה.

יש תפיסה נפוצה, שהתמכרות לא קיימת בחולים עם כאב כרוני כי מחקרים רנדומלים לא מצאו התמכרות כזו. דבר זה מטעה היות ומחקרים אלה לא תוכננו למצוא התמכרות, ובממוצע של 5 שבועות, הם לא היו מספיק ארוכים בכדי שתתפתח התמכרות.

תוצאות מטה אנליזה זו אינם יכולים להיות מוכלים על חולים עם כאב כרוני, בעיקר אלה המבקרים במרפאות כאב. חולים אלה נמצאים על מינון הרבה יותר גבוה מאשר שנבדק במחקרים אלה. בנוסף, המקרים שלהם יותר מורכבים בגלל, שהם יכולים לקחת תרופות אחרות ויש להם סיכון גבוה להתמכרות לתרופות ובעיות פסיכיאטריות אחרות.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה