האם פורמוטרול עשוי לסייע לברונכוקונסטריקציה הנגרמת בעקבות מאמץ בילדים? (מתוך Chest)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי פורמוטרול (Formoterol) יעיל לכל הפחות כמו ביתא אגוניסטים קצרי טווח לטיפול בברונכוקונסטריקציה הנגרמת בעקבות מאמץ בילדים עם אסטמה מתמשכת. המחקר פורסם בכתב העת לחזה (Chest).

החוקרים ציינו, כי פורמוטרול הוא ביתא אגוניסט מלא. הופעת ברונכודילטציה דווחה ככזו הדומה לטרבוטלין (terbutaline) וסלבוטמול (salbutamol) גם באסטמה יציבה וגם באסטמה חריפה חמורה, ועם פעילות סיסטמית דומה.

מטרת מחקר זה, מחקר חתך כפול סמיות, היתה להשוות את האפקט הברונכודילטורי האקוטי של הביתא אגוניסט ארוך הטווח פורמוטרול לזה של הביתא אגוניסט קצר הטווח טרבוטלין. החוקרים השוו את ההשפעות המיידיות של 9 μg פורמוטרול, 0.5 mg טרבוטלין, ופלצבו שניתנו כאבקה יבשה בימי מחקר שונים, תוך שימוש במבחן תגר מאמץ כמודל לברונכוקונסטריקציה חריפה. 

24 ילדים בגילאי 7 עד 15 שנים עם אסטמה מתמשכת ביצעו מבחן מאמץ מתוקנן על הליכון, תוך נשימת אוויר יבש, עם עומס מאמץ סאבמקסימלי. אם נפח האוויר בנשיפה מאולצת בשנייה אחת ((FEV1 נפל ביותר מ-15% בתוך חמש דקות אחרי תחילת המאמץ, ניתנה אחת מתרופות המחקר 5 דקות לאחר תחילת המאמץ. FEV1 וזרימת האוויר בנשיפה מאולצת נמדדו פעמים חוזרות, עד 60 דקות לאחר קבלת התרופה.

בהשוואה לפלצבו, פורמוטרול וטרבוטלין הביאו לאפקט ברונכודילטורי אקוטי משמעותי מ-3 דקות לאחר קבלתם. לא נמצאו הבדלים בין פורמוטרול וטרבוטלין מבחינת FEV1 5 דקות לאחר קבלתם, והעלייה הממוצעת מהערכים שנמדדו לפני כל אחת מהתרופות היתה 62% מהעלייה המקסימלית עבור שניהם. זמן חציוני להתאוששות של 5% מערכי FEV1 המקוריים שנמדדו, היה 5.0 דקות עבור פורמוטרול ו-7.4 דקות עבור טרבוטלין.

החוקרים כתבו, כי מנה יחידה של פורמטרול, 9 מיקרוגרם, דרך משאף אבקה יבשה סיפקה אפקט ברונכודילטורי אקוטי דומה לטרבוטלין במהלך ברונכוקונסטריקציה שנגרמה על ידי מאמץ בילדים בגיל בית הספר עם אסטמה מתמשכת. הם הוסיפו כי פורמוטרול יעיל לפחות כמו ביתא אגוניסטים קצרי טווח, ועשוי להילקח בחשבון כאלטרנטיבה אפשרית בטיפול בברונכוקונסטריקציה חריפה בילדים בגיל בית ספר.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Chest. 2006;129:1203-1209

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה