האם חיסון חדש כנגד אבעבועות שחורות בטוח לשימוש בחולי איידס ובסובלים מדרמטיטיס אטופית? (ICEID)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי חיסון מהדור שלישי כנגד אבעבועות שחורות הינו יעיל ובטוח לשימוש בנשאי HIV ובאנשים הסובלים מדרמטיטיס אטופית. חיסון חדש זה נמצא כעת בעיצומו של תהליך קבלת אישור מהארגון האמריקאי לתרופות ולמזון (FDA). המחקר הוצג בכנס הבינלאומי הנוגע למחלות זיהומיות (ICEID).

החיסון השגרתי כנגד אבעבועות שחורות אסור לשימוש באנשים הסובלים מכשל חיסוני, כמו גם באלו הסובלים מבעיות עור שונות דוגמת דרמטיטיס אטופית ואקזמה ובנשים בהריון. זאת בשל האפשרות לסיבוכים מסכני חיים.

המומחה אשר הציג את המחקר בכנס מסר כי הבעייה עם החיסונים השגרתיים היא שיש לחיסונים אלו פרופיל אשר עשוי להיות בטוח בשלב הארדיקציה של האבעבועות, אולם אין מדובר בפרופיל בטוח במידה מספקת העומדת בציפייה הנהוגה מחיסון מניעתי מודרני. נכון להיום אין בנמצא תחליף מאושר בכדי להגן על האוכלסיות שצוינו.

מומחה זה הציג סיכום של מספר מחקרים קליניים, אשר חלקם התבצע על-ידי הארגון הלאומי למחלות זיהומיות ואלרגיות, שבהם השתתפו יותר מ-150 אנשים אשר בשל מצבם נאסר עליהם לקבל את החיסון השגרתי כנגד אבעבועות שחורות, ובכללם נשאי HIV וחולי דרמטיטיס אטופית, ובנוסף השתתפו 350 אנשים בריאים.

המשתתפים קיבלו 2 או 3 חיסונים מהחיסון מהדור השלישי (MVA-BN) או מחיסון רקומביננטי

( (modified vaccinia Ankara – MVA- based recombinant vaccines.

כל המשתתפים היו נתונים לאחר קבלת החיסון במעקב קפדני, אשר עקב אחרי התפתחות תופעות לוואי, והתפתחות תגובה חיסונית הומורלית או תאית.

התוצאות הראו כי החיסון מהדור השלישי נסבל בצורה טובה בקרב נשאי HIV וחולי דרמטיטיס אטופית, ולא דווח על תופעות לוואי חמורות או לא צפויות. תגובה סיסטמית קלה או מתונה, כמו גם תגובה מקומית באזור ההזרקה בקרב משתתפים אלו, לא היתה שונה מזו שנצפתה בקרב המשתתפים הבריאים.

בקרב נשאי HIV אשר השתתפו במחקרים אלו, הודגם כי השימוש בחיסון הרקומביננטי במינונים המגיעים עד 5×108 TCID50 הינו בטוח. אחרי קבלת החיסון מהדור השלישי, הודגם כי ספירת תאי T מסוג CD4+ החציונית עלתה בכ-80 cells/µL, ואז חזרה לספירת הבסיס של אותו משתתף.בקרב הסובלים מדרמטיטיס אטופית, לא נצפו מקרי eczema vaccinatum או מקרים של הופעת מיוקרדיטיס או פריקרדיטיס, וזאת במעקב פרוספקטיבי.

בקרב כלל המשתתפים, כולל המשתתפים הבריאים, החיסון גרם להופעת תגובה נוגדנית חזקה, כמו גם תגובה של תאי T. אצל יותר מ-80% מהמשתתפים אשר היו vaccinia-naïve התפתחו נוגדנים בתוך שבועיים ממתן החיסון הראשון, ואצל 100% ממשתתפים אלו התפתחו נוגדנים כעבור 4 שבועות ממתן החיסון הראשון.

המומחה אשר הציג את המחקר בכנס סיכם באומרו כי חיסון זה עשוי להציע פרופיל בטוח יותר הן עבור אנשים בריאים והן עבור אותם אנשים אשר נאסר עליהם לקבל את החיסונים השגרתיים. מומחה נוסף, אשר לא נטל חלק במחקר, מסר בראיון שנערך עימו כי במידה וחיסון חדש זה אכן ייתגבר על בעיית הכשל החיסוני הוא עשוי להפוך לחיסון הבחירה הסטנדרטי החדש כנגד אבעבועות שחורות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה