בדיקת SPECT מזהה מטופלים שירוויחו מטיפול בזריקות לעמוד השדרה (Radiology)

לפי מחקר חדש, הדמייה בעזרת Single photon emission computed tomography (SPECT), יכולה לעזור בזיהוי מטופלים עם כאב בגב תחתון, שיירוויחו מטיפול בזריקות למפרקי הפאסט (facet) בעמוד השדרה.

בדיקת ה- SPECT מראה פעילות לא תקינה של תאים בעמוד השדרה, ויכולה לעזור בזיהוי של הגורם לתסמינים של המטופלים.

החוקרים מסבירים, שבחלק מהמטופלים הסובלים מכאב בגב תחתון, הזרקה של סטרואידים או של חומרים מאלחשים למפרקים בעמוד השדרה, יכולה לעזור בטיפול בתסמיני המחלה. עם זאת, הטיפול אינו יעיל בכל המטופלים, הוא יקר יחסית ויכול לגרום לסיבוכים.

במחקר השתתפו 47 מטופלים עם כאב בגב תחתון, שהיו מיועדים לטיפול בזריקות לעמוד השדרה. המטופלים הוקצו אקראית לקבוצה שעברה הדמייה בעזרת SPECT או לקבוצה שלא עברה הדמייה.

מטופלים עם בדיקת SPECT חיובית (קבוצה A1), קיבלו זריקות במפרקים שבהם נראתה פתולוגיה בבדיקה. מטופלים עם בדיקת SPECT שלילית (קבוצה A2) ומטופלים בקבוצה שלא עברה הדמייה (קבוצה B), קיבלו את הזריקות במפרקים שנקבעו ע”י הרופא המפנה.

חודש אחרי הטיפול, ההפחתה בכאב שנראתה במטופלים בקבוצה A1, היתה גדולה יותר באופן מובהק מאשר בשתי הקבוצות האחרות. בנוסף, המטופלים בקבוצה A1 ניזקקו לזריקות ב- 27 מפרקים בלבד, לעומת זריקות ב- 60 מפרקים לפי המלצת הרופא המפנה, מה שהביא לחסכון של 326$ בעלות הרפואית הכוללת של הטיפול בכל מטופל.

לפי החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי בדיקת ה- SPECT יעילה בזיהוי של מפרקים חולים בעמוד השדרה, ושבדיקה שכזו יכולה לזהות את המטופלים שירוויחו מטיפולים בזריקות למפרקים הפגועים.

Radiology. 2006 Feb;238(2):693-8.

לידיעה המלאה

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה