האם החיסון נגד הפטיטיס B תקף לעד ?

הפטיטיס B,  אחת המחלות השכיחות יותר בעולם. בין סיבוכי המחלה  שח?מ?ת הכבד וסרטן הפטו-צלולרי. כדי להבין את  חומרת הבעיה די להזכיר כי  כמיליון בני אדם מתים מידי שנה כתוצאה מהדבקות בנגיף הפטיטיס  B. תרכיבי חיסון נגד הנגיף נמצאים בשימוש זה 25 שנה. בשלבים ראשונים נהנו מהחסון רק אנשים בסיכון מקצועי גבוה: אחיות ורופאים. התברר שחיסון האלקטיבי זה לא הועיל ומספר מקרים חדשים נשאר כפי שהיה. כתוצאה מכישלון מדיניות זו, המליץ ארגון הבריאות העולמי שיש לחסן כל התינוקות והמתבגרים עד שנת 1997. היום חיסון שגרתי להפטיטיס B  התקבל על ידי 170 מדינות. הניסיון מלמד כי התרכיב לחיסון נגד נגיף הפטיטיס B  יעיל ובטוח במיוחד בארצות בהן המחלה אנדמית, החיסון יעיל לעשר שנים לפחות. בארצות אלה, מפני הפיזור הרחב של הנגיף, כל תושב בא במגע עם הנגיף לעיתים קרובות וכל מגע נוסף משפיע כזריקת דחף. לכן לאחר זריקת חיסון, החסינות של האוכלוסייה נשארת גבוהה. לגבי ארצות בהן המחלה אינה אנדמית, לדוגמא ארצות מערב אירופה,  נשאלת השאלה לכמה זמן החיסון נשאר פעיל ?  המאמר לפנינו, שמקורו באיטליה, מנסה לענות על שאלה זו.

נבדקו שתי קבוצות: בקבוצה ראשונה – 1212 ילדים חוסנו בינקות. התינוקות נבחרו באקראי מתשעה אזורים שונים באיטליה . המחקר הנוכחי התבצע עשר שנים מאוחר יותר

בקבוצה השנייה – 446 טירונים בחיל האוויר האיטלקי. אלה חוסנו בהיותם בני 12. כל הנחקרים נולדו לאימהות בלא עדות  לזיהום בהפטיטיס   – Bכלומר בדמם לא נמצא hepatitis B surface antigen. 

כדאי לחדד נקודה זו:-   הילדים חוסנו שלוש פעמים בשנה הראשונה ונבדקו כעבור עשר שנים. הטירונים חוסנו רק בהגיעם לגיל 12 וקיבלו שלוש זריקות. גם הם נבדקו כעבור 10 שנים לאחר החיסון. 

כל מקרה ששולב במחקר נלקחה ממנו דגימת דם כדי ללמוד רמת החיסון. חיסון יעיל נקבע כאשר רמת הנוגדנים ל hepatitis B surface antigen הייתה מעל 10 יחידות לליטר.כאשר רמת הנוגדנים לhepatitis B surface antigen הייתה  מתחת ל 10 יחידות לליטר,החוקרים הציעו מתן זריקת דחף של תרכיב החיסון.

אלה שקיבלו זריקת דחף, נבדקו שנית כעבור שבועיים. כאשר העלייה ברמת הנוגדנים ל hepatitis B surface antigenהייתה מעל 10 יחידות לליטר אזי החיסון נחשב כיעיל. כאשר זריקת הדחף לא הביאה לעלייה מספקת בנוגדנים ל hepatitis B surface antigen החוקרים הציעו מתן סדרה שלמה של חיסונים, דהיינו זריקת חיסון בזמן 0, כעבור חודש, וכעבור חצי שנה.

תוצאות המחקר הראו רמות נוגדנים ל hepatitis B surface antigen בדם, המקנות חיסוןב 64%  הילדים וב 89% הטירונים. רמות אלה  מעידות על זיכרון טוב במערכת החיסון, זיכרון יעיל גם כעבור עשר שנים.החוקרים בדעה שאין צורך לחיסון חוזר כעבור 10 שנים מתאריך החיסון הראשון.

תוצאות המחקר הראו כי דווקא לטירונים יותר מלילדים, רמות גבוהות  של נוגדנים ל hepatitis B surface antigen. החוקרים סבורים שקיים קשר בין מינון התרכיב לבין יעילות החיסון. הטירונים קיבלו חיסון ראשוני במינון כפול ממה שקיבלו התינוקות .

זריקת דחף שקיבלו הטירונים גרמה לתגובה אנאמנסתית.זאת אומרת עצמת התגובה ומהירותה העידו על כך כי זיכרון החיסון הקודם עדיין פועל על המערכת.

ב 36% הילדים  רמת החיסון לא הייתה יעילה, אך סביר להניח כי בעת שאלה יידבקו בנגיף, הזיכרון במערכת החיסונית יכנס לפעולה.

זמן ההדגרה של הפטיטיס B  איטי. לאחר ההדבקה יעברו מספר שבועות עד להופעתהמחלה הקלינית. זה זמן מספיק להתרבות הוירוס ולעידוד  תגובה אנאמנסתית.  נכון הוא כי רמות הנוגדנים ל  hepatitis B surface antigen  מתחת ל 10 יחידות לליטרנחשבות כבלתי מספיקות, אך למעשה בעת ההדבקה והודות לזיכרון האימונולוגי, רמות אלה יעלו מעצמן.

החוקרים מסכמים כי לאור הממצאים של מחקרם, לעת עתה אפשר להסתפק בחיסון אחד בלבד, בתחילת החיים, ואין צורך לזריקות חיסון נוספות.

המאמר הופיע בעיתון Lancet     מיום 16 לאוקטובר 2005


Long-term immunogenicity of hepatitis B vaccination and policy for booster:an Italian multicentre study

Zanetti  AR, Mariano A,  Romano L, et al.

Lancet  2005;366:1379-84

             

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה