הקשר בין ארוחה לפני השינה והתפתחות GERD (מתוך Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר משמעותי בין זמן ארוחה-שינה קצר ובין סיכון מוגבר להתפתחות Gastro-Esophageal Reflux Disease (GERD).

באופן כללי, מומלץ לחולי GERD להימנע מארוחות בשלוש השעות שלפני השינה. אין כמעט עדויות קליניות באשר לקשר בין GERD וזמן קצר בין ארוחה לשינה.

במחקר מקרה-ביקורת, החוקרים בדקו את הקשר בין זמן ארוחה-שינה ובין GERD.

סה”כ השתתפו במחקר 147 חולי GERD ו-294 ביקורות, ללא תסמיני GERD, במהלך השנה האחרונה. החוקרים השתמשו בשאלון עצמי להעריך מרווחי הזמן בין סיום ארוחת הערב והשינה.

מתוצאות המחקר זוהה קשר משמעותי בין זמן קצר מארוחת הערב עד השינה, ובין סיכון מוגבר ל-GERD (P<0.0001). בהשוואה לנבדקים בהם הזמן בין ארוחת ערב לשינה היה גדול מ-4 שעות, Odds Ratio עבור GERD בנבדקים עם מרווח זמן קצר מ-3 שעות בין ארוחת הערב לשינה עמד על 7.45 לאחר תיקנון לעישון, הרגלי שתיה ו-BMI.

לא נרשם הבדל משמעותי בזמן מארוחת הערב עד לשינה בקרב 38 הנבדקים עם NonErosive GERD ו-109 הנבדקים עם Erosive Esophagitis.

עם זאת, נמצא קשר משמעותי בין מרווח זמן קצר מארוחת ערב עד לשינה ובין Odds Ratio הן עבור NonErosive GERD והן עבור Erosive Esophagitis, ו-Odds Ratio עבור נבדקים עם בהם מרווח הזמן היה קצר מ-3 שעות עמד על 5.86 בנבדקים עם NonErosive GERD ו-8.05 בנבדקים עם Erosive Esophagitis, בהשוואה לנבדקים עם מרווח זמן של 4 שעות ומעלה.

לאור הממצאים הללו, החוקרים טוענים כי הצעד הבא יהיה לבדוק אם מרווח זמן קטן מ-3 שעות בין ארוחה ושינה, יכול לצמצם את התסמינים בחולי GERD.

Am J Gastroenterol 2005;100:2633-2636.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה