תוצאות שונות נצפות בחסימות Bundle-Branch שונות (Eur Heart J)

על-פי ממצאים ממחקר שנערך בשוודיה ומבוסס על האוכלוסיה, bundle-branch block (או BBB) ימני ושמאלי קשורים לתוצאות שונות, לפחות בגברים בכיל המעבר. אחד החוקרים, ד”ר Eriksson, מסביר בראיון כי נראה ש-BBB ימני איננו מזיק וכמעט אינו משפיע על תוחלת החיים, אולם יש לבצע מעקב לבחינת ה-BBB השמאלי.

החוקרים ערכו מעקב אחר 70 גברים שעברו BBB ימני ואחר 46 גברים שעברו BBB שמאלי לאורך תקופה בת 28 שנים והשוו את התוצאות שהתקבלו בהם ל-7276 גברים ללא BBB.

החוקרים מדווחים כי BBB ימני לא נקשר לסיכון מוגבר לאוטם לב או לתמותה בשל גורם כלילי, לפרפור פרוזדורים, כשל לב, הצרות אאורטית או לתמותה בשל גורם כלשהו במהלך תקופת המעקב. לעומת זאת, גברים עם BBB שמאלי נמצאו בסיכון מוגבר פי 4 לחוות התקף לב ובסיכון כפול לתמותה כללית.

בהשוואה לגברים ללא BBB, גברים בעלי BBB ימני נמצאו בסיכון מוגבר פי 4 להתפתחות atrioventricular block מדרגה גבוהה ו/או לצורך בהחדרת קוצב לב. גברים עם BBB שמאלי נמצאו בסיכון גבוה אפילו יותר להתפתחות atrioventricular block מדרגה גבוהה (פי 18) ולהופעת צורך בהחדרת קוצב לב (פי 12).

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר מעידים שבגבר בשנות ה-50 לחייו עם BBB ימני ניתן לצפות להופעת סיכון מוגבר להתפתחות atrioventricular block מדרגה גבוהה, אך פרט לכך צפויה לו תוחלת חיים תקינה. הם מסבירים כי גברים עם BBB שמאלי מצויים אפילו בסיכון גדול יותר להתפתחות atrioventricular block מדרגה גבוהה וחשוב יותר – מצויים בסיכון מוגבר לתמותה בשל גורם כלילי, בעיקר בשל פטירה פתאומית מחוץ לבית החולים.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי בשל הסיכון המוגבר פי 3 להתפתחות כשל לב במקרי BBB שמאלי, בהשוואה ל-BBB ימני, מומלץ על ביצוע בדיקות זהירות ומעקב שגרתי. עוד מוסבר כי יש צורך במחקקרים נוספים בכדי לקבוע האם יש צורך במדיניות כזו גם בקרב נשים בגיל המעבר עם BBB.

ד”ר Eriksson ממליף לחולים עם BBB שמאלי שמשום שהסיכון כרוך בשילוב עם מחלת לב איסכמית (IHD) עליהם לבדוק את גורמי הסיכון שלהם ל-IHD, להבדק ב-Holter monitor בכדי לשלול atrioventricular conduction block או tachyarrhythmias ולחזור על כך אחת ל-5 שנים.

לידיעה במדסקייפ

Eur Heart J 2005;26:2300-2306,2222-2223.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה