סיכון מוגבר לסרטן עור בחולי Rheumatoid Arthritis (מתוך J Rheumatol)

ממחקר חדש עולה כי הסיכון ל-Non-Melanoma Skin Cancer גדול יותר בקרב חולי Rheumatoid Arthritis (RA), בעיקר חולים המטופלים ב-Prednisone ומעכבי TNF.

החוקרים מקווים כי מחקרים כאלו יסייעו לרופאים ולנבדקים להיות מודעים לסכנות האפשריות ויאמצו מדדי מעקב הולמים, אך גם יאפשרו להתחיל להבין את ההשפעות הביולוגיות של מעכבי ציטוקינים סיסטמיים.

החוקרים בדקו את היארעות Non-Melanoma Skin Cancer (NMSC) בחולי RA, בהשוואה לחולי Osteoarthritis במטרה להעריך את התפקיד של תרופות לדיכוי חיסוני בהתפתחות NMSC.לאחר תיקנון לגורמי סיכון ידועים בהתפתחות NMSC, הסיכון לפתח NMSC בקרב חולי RA היה גבוה ב-19%, בהשוואה לחולי Osteoarthritis.

במודל רב-משתני, זוהה סיכון מוגבר ל-NMSC בנוכחות RA, גיל מבוגר יותר, גברים, גזע לבן, נשואים, והיסטוריה של NMSC. בקרב חולי RA, שימוש ב-Prednisone היה קשור בעליה של 28% בסיכון ל-NMSC, והשימוש במעכב TNF כלשהו היה קשור בעליה של 24% בסיכון.

בקרב חולי RA שנטלו Methotrexate וגם מעכב TNF כלשהו היה סיכון כפול להתפתחות NMSC. החוקרים טוענים, כי ככל שהם יודעים, זהו מחקר העוקבה הגדול הראשון שבחן את הקשר בין NMSC, RA ותרופות לדיכוי חיסוני. הסיכון המוגבר לפתח NMSC בחולי RA מתאים לסיכון שנמצא במחקרים אחרים באוכלוסיות אירופאיות.

כיום, אין המלצות ברורות לביצוע בדיקות סקר לסרטן עור באוכלוסיה הכללית, אם יתקבל אישור כי RA בעצמו ו/או תרופות לדיכוי חיסוני אכן אחראיות לסיכון המוגבר, ייתכן שיהיה מקום להמליץ על בדיקות סקר שנתיות בנבדקים בסיכון גבוה.

הנקודה החשובה תהיה לחנך את הנבדקים באשר לעליה האפשרית בסיכון, כך שהם יוכלו לבצע בדיקות עוריות בעצמם, וכן לשים לב יותר להגנה מפני נזקי השמש, כולל שימוש קבוע בקרם הגנה וביגוד מגן.

J Rheumatol 2005;32:2130-2135.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה