אירגוני צרכני בריאות בארה”ב קוראים למימשל לאשר יבוא של ורסיות גנריות של הטמיפלו לנוכח החששות משפעת העופות וקשיי היצור של רוש (מדסקייפ)

ארגוני צרכנים בארה”ב קוראים למימשל האמריקאי לאשר יבוא של ורסיות גנריות לתרופות לטיפול בהתפרצות שפעת העופות, כמו טמיפלו. הטמיפלו נחשב כיום כתרופת קו ראשון להגנה מפני וירוס ה-H5N1 של שפעת העופות, שמומחים חוששים מכך שיעבור מוטציה ויתקוף גם בני אדם.

יצרנית התרופה, חברת רוש, נמצאת תחת לחץ להגביר ייצור של התרופה לצורך יצירת מלאי ביטחון עבור מס’ מדינות בעולם.

על רקע זה, הודיעה החברה ההודית, סיפלה, שביכולתה ליצר ורסיה גנרית של הטמיפלו כדי לסייע בעמידה בביקוש הגדול.

מאידך, ארה”ב הצהירה באופן חגיגי שלא תנצל את המצב לצורך שבירה של חוקי הגנת פטנטים בינ”ל שהיא מחוייבת כלפיהן. הארגונים הצרכניים בארה”ב שקראו ליבוא של תכשיר גנרי (אשר אין לו רישיון ושהוא למעשה מהווה הפרה של פטנט של הטמיפלו) טוענים שמצב החירום מחייב שינוי בסדרי העדיפויות. בדילמה דומה שהייתה בשנת 2001 כאשר היה חשש למתקפת אנטרקס מנע המימשל יבוא של תכשיר גנרי לציפרו של באייר.

תעשיית התרופות מציגה בשלב זה עמדה קשוחה המתנגדת לכל הפרה של חוקי הפטנטים בכל סיטואציה שהיא. צעד כזה לדברי נשיא ארגון החברות המפתחות תרופות בארה”ב, יגרום לכך ש”לא יהיה תמריץ להשקיע במו”פ לפיתוח תרופות וחיסונים לטיפול במשבר אפשרי. התקווה היחידה להתגבר על המשבר האפשרי של שפעת העופות היא המחקר של חברות תרופות אמריקאיות”.

טמיפלו נמצאה כאפקטיבית בלחימה נגד ה-H5N1 למרות שחוקרים טענו לאחרונה שהוירוס הראה סימנים לכך שהוא מסוגל לחמוק מהשפעת התרופה. מומחים אחרים טענו שהעתקה גנרית של התרופה ע”י חברות גנריות עלולה להיתקל בקשיים טכנולוגיים.

עדיין לא התקבלה תגובה של המימשל לקריאה זו לאפשר יבוא של ורסיה גנרית.

לדיווח במדסקייפ

בארץ, כפי שכבר דיווחנו ההערכות הן שמלאי הטמיפלו מספיק לכ-6% מהאוכלוסיה בלבד במידה ותהיה התפרצות שתדרוש הצטיידות מתאימה.

אין ספק שמדובר בדילמה לא פשוטה. השאלה היא האם אין אפשרות ליצור ורסיות גנריות מבלי לפגוע בבעל הפטנט, חברת רוש, ע”י כך שזו תהנה מתמלוגים מאותן חברות גנריות שיפצו על אובדן ההכנסות בגין מתן הרשות ליצר ורסיה גנרית לטמיפלו. זה לפחות מה שאנו מציעים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה