צריכת חלב ולקטוז עלולים להעלות סיכון לסרטן השחלה (International Journal of Cancer)

צריכת חלב ולקטוז עלולים להעלות סיכון לסרטן השחלה, על פי תוצאות מטה אנליזה של מחקרים אפידמיולוגים שפורסמה בגיליון אוגוסט של International Journal of Cancer.

בעבר הונח, על בסיס מודלים של חיות ומחקרים אקולוגים, כי צריכה ומטבוליזם של סוכר החלב עלולים להעלות סיכון לסרטן השחלה. מחקרים בדקו את הקשר הראו תוצאות שונות.

החוקרים בדקו את הספרות, ובשימוש במודלים שונים העריכו יחסי סיכון וביצעו אנליזת רגרסיה ליניארית של לוגריתם טבעי של יחסי סיכון להערכת קשר מנה-תגובה אפשרי בין צריכת לקטוז וסיכון לסרטן השחלה.

המטה אנליזה כללה 18 מקרים-ביקורת ו-3 מחקרים פרוספקטיבים. הממצאים של מקרה- ביקורת היו הטרוגנים ולא סיפקו הוכחה לקשר בין צריכת מוצרי חלב וצריכת לקטוז לסיכון לסרטן השחלה, מלבד לחלב מלא (1.27, 95%, 0.97-1.68).

עם זאת, ב-3 המחקרים הפרוספקטיבים התוצאות היו עקביות, עם קשר חיובי משמעותי בין צריכת חלב, חלב דל שומן והסיכון לסרטן השחלה. לצריכת יומיות של 10 ג’ לקטוז (כמות של כוס חלב בערך) יחסי סיכון היו 1.13, 95% , 1.05-10.22.

הסבר אפשרי לתוצאות הסותרות הוא כי מחקרי מקרה-ביקורת העריכו לאחר אבחנת הסרטן ולכן יש חשש לביאס.

מיגבלות המחקר כללו הסתמכות על מחקרי תצפית, סיווג אפשרי מטעה של מוצרי חלב וביאס פירסומי אפשרי.

לסיכום, מחקרי קוהורט פרוספקטיבים, אך לא מחקרי מקרה-ביקורת, תומכים בתיאוריה כי צריכת מוצרי חלב ולקטוז עלולים להעלות את הסיכון לסרטן השחלה. יש צורך במחקרים נוספים להערכת הקשר.

לידיעה במדסקייפ

International Journal of Cancer. Posted online Aug. 5, 2005.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה