מחקר רב-מרכזי מישראל: העדפות וסבילות הטיפול באמצעות מתן חד-שבועי של alendronate במהלך תקופה בת 3 חודשים (Aging Clin Exp Res)

תוצאותיו של מחקר שנערך בישראל מעידות כי מתן טיפול חד-שבועי עדיף על מתן טיפול חד-יומי בנשים בגיל הבלות הסובלות מאוסטיאופורוזיס ומטופלות באמצעות alendronate.

אוסטאופורוזיס היא מחלה כרונית המחייבת טיפול ארוך-טווח, דבר המקשה על השגת הענות לטיפול. יעילות של מתן 70 מ”ג alendronate פעם בשבוע (alendronate OW) זהה לזו של טיפול באמצעות 10 מ”ג alendronate פעם ביום (alendronate OD), אולם מידע מועט בלבד קיים אודות העדפות החולות והרופאים בבחירת אפשרות הטיפול.

מטרת המחקר היתה לבחון את ההעדפה של אפשרויות הטיפול (alendronate OW לעומת alendronate OD) ולבדוק את ההענות לשתי האפשרויות, את נוחות השימוש בהן ואת סבילותן בקרב נשים בגיל הבלות הסובלות מאוסטאופורוזיס ואת שביעות רצון הרופאים המטפלים משתי אפשרויות הטיפול.

המחקר הפרוספקטיבי, רב מרכזי, ממבנה open-label נערך ב-14 בתי חולים וב-150 מרפאות משפחה בישראל. השתתפו בו 3710 נשים בגיל הבלות הסובלות מאוסטאופורוזיס שטופלו מזה חודש לפחות באמצעות alendronate OD בשנה החולפת והן הועברו לטיפול באמצעות alendronate OW במהלך 12 שבועות. החוקרים בדקו את נוחות השימוש, שביעות הרצון, הסבילות וההעדפה של alendronate OW במהלך המחקר, בהשוואה לניסיון הקודם בשימוש ב-alendronate OD.

96% מהחולות העדיפו נטילת alendronate OW על-פני נטילת 10 מ”ג ביום. כמעט כולן (98%) השלימו את 12 שבועות הטיפול, כולל 77% מהחולות שהפסיקו בעבר את הטיפול היומי בשל אי-סבילות, הסכימו להמשיך בטיפול השבועי.

שיעור ההענות עליו דיווחו החולות היה גבוה מ-98% והטיפול השבוע נסבל היטב והופסק, בשל תופעות לוואי, על-ידי 2.8% מהנבדקות בלבד. הרופאים הביעו שביעות רצון מרובה בתגובה למתן הטיפול השבועי והמליצו על המשכתו ב-99% מהחולות.

החוקרים מסיקים כי רוב הנשים בגיל הבלות הסובלות מאוסטאופורוזיס, כולל אלו שלא סבלו בעבר את מתן טיפול ה-alendronate OD, העדיפו את נטילת טיפול ה-alendronate OW על-פני נטילת הטיפול היומי. החוקרים מדגישים את חשיבות הבנת העדפות החולה בעת בחירת הטיפול המתאים באוסטאופורוזיס.

Aging Clin Exp Res. 2005 Apr;17(2):143-9.
הערת מערכת: הכותב הראשי, דר’ מוטי וייס, הינו עורך מדור האנדוקרינולוגיה באתר e-med.

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה