אטנרספט בשילוב עם מתוטרקסט הוא טיפול יעיל מבחינת עלות/תועלת בדלקת פרקים (Ann Rheum Dis)

אטנרספט (אנברל)  המיועד לטיפול בדלקת פרקים (rheumatoid arthritis (RA , במשולב עם מטוטרקסט, נמצא כבעל יחס עלות/תועלת אטרקטיבי בהשוואה לטיפול במטורטרקסט בלבד.

כך מדווחים לחוקרים צרפתים בגיליון אוגוסט של Annals of the Rheumatic Diseases .

המודל הפרמקואקונומי שבו עשו החוקרים שימוש במאמר זה כעת הוא חדש. במודל קודם שבו השתמשו הכותבים בעבר הניחו החוקרים שההשפעה על פעילות המחלה באה לידי ביטוי באמצעות השפעה על הסטטוס התפקודי של החולה. ואולם, ע”פ הכותבים, נתונים התבוננותיים לימדו שפעילות המחלה משפיעה על איכות חיי המטופלים ללא קשר לסטטוס התפקודי.

בהתבסס על הגישה העדכנית הזו, עדכנו החוקרים את המודל הכלכלי-רפואי שלהם כך שיכלול גם רמה תפקודית וגם פעילות מחלה.

ציוני התועלת היו קשורים באופן מובהק עם התפקוד, כפי שנמדד ע”י שאלוני הערכת מצב בריאותי ( Health Assessment Questionnaire- ( HAQ,  ועם מדידה של פעילות המחלה. העלויות לטיפול במחלה היו קשורות באופן מובהק והפוך לציוני ה-HAQ .

העלות הממוצעת הישירה, העלות הממומנת ע”י המטופל, העלויות העקיפות, ועלות תחלואה נלווית היו נמוכות יותר למטופלים שטופלו עם אטנרספט + מתוטרקסט, בהשוואה למטופלים שטופלו במתוטרקסט או באטנרספט בלבד.

התוספת של שנות חיים מתואמות איכות חיים ( quality adjusted life-years-  (QUALY  לטיפול המשולב של אטנרספט + מתוטרקסט הייתה 0.38 יח’ QUALY , כ-תוספת של 4 חודשים באיכות חיים תקינה.

בהתבסס על נתונים אלה, החוקרים מציינים שתוספת העלות הנדרשת להשגת שנת חיים אחת באיכות חיים מלאה (QUALY ) במסגרת טיפול באטנרספט+מתוטרקסט, בהשוואה למתוטרקסט בלבד מגיעה לרמה של 37,331 $ , הרבה מתחת לנקודת הקצה המקובלת להגדרה של טיפול עם עלות/תועלת אטרקטיביים של 50,000 $ להשגת QUALY .

לכן, סבורים הכותבים, שילוב זה של אטנרספט ומתוטרקסט נראה כבעל יחס עלות/תועלת טוב, בהשוואה לטיפול במתוטרקסט בלבד.  

לדיווח במדסקייפ

Ann Rheum Dis 2005;64:1174-1179.

אנברל נכללת בסל הבריאות בארץ במס’ אינדיקציות, אך כפי שניתן לראות בקישור שלהלן, בהגבלות מסויימות. ייתכן שמימצאי ניתוח פרמקואקונומי זה, עם התאמה לתנאי העלות בארץ, עשויים להביא בעתיד להרחבת ההתווייה המאושרת במסגרת הסל והגדלת הזמינות של הטיפול לחולים מתאימים נוספים.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה