תוצאות ירודות של ניתוחי מפרקים בחולים הסובלים מהשמנת יתר (Clin Orthop Relat Res)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, קשורים השמנת יתר, סוכרת ויתר לחץ-דם לתוצאות ירודות לאחר ניתוח arthroplasty.

אחד החוקרים, ד”ר Jain, מסביר בראיון כי קו-מורבידיות, ובעיקר השמנת יתר, מגדילים את הסבירות להופעת סיבוכים בעת האישפוז לאחר הניתוח ולהעברת החולה למוסד שיקומי לאחר ביצוע הניתוח בכתף, בירך או בברך. הוא מוסיף כי הסיכון לתוצאה גרועה של הניתוח עלה מעט בלבד בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם או מסוכרת.

החוקרים בדקו את השפעת הקו-מורבידיות על התפתחות סיבוכים ועל מצב החולה בעת השחרור מבית החולים לאחר ביצוע ניתוח arthroplasty בקרב כמיליון חולים שעברו את הניתוח בכתף, בירך או בברך.

הופעת סיבוכים לאחר הניתוח היתה שכיחה יותר בקרב חולים שסבלו מהשמנת יתר (3.7%), מסוכרת (2.9%), או מיתר לחץ-דם (2.8%), בהשוואה לחולים שלא נמצא בהם אף אחד מגורמים אלה (2.6%). לאחר התאמת הממצאים לגורמי בלבול אפשריים, עדיין נקשרה השמנת יתר בעליה בשיעור של 30% בסיכון להופעת סיבוכים לאחר הניתוח, על-פי תוצאות רגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים. העליה בסיכון היתה פחותה בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם (27%) ובחולים סוכרתיים (22%).

דיספוזיציה לא שגרתית היתה שכיחה יותר באופן מובהק בקרב חולים שנמצאו בהם קומורבידיות, בהשוואה ליתר החולים. העליה היתה מודגשת ביותר בקרב חולים הסובלים מהשמנת יתר ובקרב חולים הסובלים מהשמנת יתר ומסוכרת.

החוקרים כותבים כי למרות שכמה מההבדלים שנמצאו בין חולים הסובלים מקומורבידיות לבין יתר החולים הינם קטניםיחסית, ההשפעה האבסולוטית על אוכלוסית החולים העוברת את הניתוחים הללו בכל שנה הינה משמעותית מבחינה קלינית. הם מציינים כי חשיבות ההבדלים גוברת בשל העליה במספר האנשים העוברים פרוצדורות להחלפת מפרק בכל שנה והעליה בשיעור החולים הסובלים מקו-מורבידיות.

החוקרים מסבירים כי על הרופאים לחשוב על דרכים להשגת תוצאות אופטימליות והפחתת ניצול המשאבים בחולים הסובלים מקו-מורבידיות ועוברים את הניתוח. ד”ר Jain מסכם כי ההחלטה האם חולה הסובל מבעיות נלוות אלה צריך לעבור את הניתוח והערכת התועלת מול הסיכונים בביצוע הפרוצדורה צריכה להעשות באופן פרטני בכל חולה על-ידי המנתח ובשיתוף החולה.
<!–




–>






לידיעה במדסקייפ

Clin Orthop Relat Res 2005;435:232-238.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה