עמידות חיידקית גבוהה לאנטיביוטיקה בעקבות שימוש יתר באירופה (Lancet)

חוקרים מהולנד מדווחים על עמידות גבוהה לטיפול אנטיביוטי בדרום ובמזרח אירופה הקשורה במתן מרשמים מיותרים לטיפול אנטיביוטי לחולים בקהילה. המחקר הקיף 26 מדינות באירופה והעריך את הטיפול האנטיביוטי בקהילה בין השנים 1997 ל-2002. הנתונים נבדקו אל מול שיעורי העמידות של החיידקים לטיפול האנטיביוטי.

החוקרים מצאו שונות גדולה במידת השימוש בטיפול אנטיביוטי עם נטייה לטיפול רב יותר במדינות דרום ומזרח אירופה לעומת שיעורי טיפול נמוכים יותר במדינות צפון אירופה. “היה הבדל משמעותי בשיעורי השימוש באנטיביוטיקה בין עונות השנה כאשר שיא השימוש הוא בחורף ובייחוד במדינות בהן השימוש באנטיביוטיקה היה נרחב” ציינו החוקרים.

ממצא נוסף שעלה מהמחקר הוא נטייה לכיוון טיפול בתרופות אנטיביוטיות חדשות ובעלות טווח רחב יותר.

החוקרים מצאו קורלציה חזקה בין מידת השימוש באנטיביוטיקה לבין שיעורי העמידות לטיפול. כדוגמה הובאה צרפת בה נרשם שיעור המרשמים הגבוה ביותר לפניצילין ב-2002 ובה נמצא גם השיעור הגבוה ביותר של חיידקי Streptococcus pneumoniae שהיו עמידים לפניצילין. לעומת זאת בהולנד שני הנתונים היו נמוכים בהרבה.

החוקרים סיכמו שלאור העלייה בעמידות החיידקים לטיפול האנטיביוטי לעומת ההאטה בקצב פיתוח תרופות אנטיביוטיות חדשות יש לפתח אסטרטגיות חדשות למתן מרשמים לטיפול אנטיביוטי ולהפחית את שיעורי הטיפול המיותר.

Lancet 2005;365:579-587

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה