גורמי סיכון הניתנים לשינוי קשורים בהתפתחות של נוירופתיה סכרתית (N Engl J Med)

לפי מחקר חדש עולה, כי גורמי סיכון הניתנים לשינוי כמו רמת טריגליצרידים גבוהה, BMI (אינדקס למסת גוף) גבוה, עישון ויתר לחץ דם, קשורים בסיכון להתפתחות של נוירופתיה סכרתית. לפי החוקרים, גילוי של גורמי הסיכון חשוב במיוחד, מכיוון שאין כיום טיפול לנוירופתיה סכרתית.

במחקר נאספו נתונים על 1,172 חולים בסכרת מסוג 1, שהשתתפו במחקר לסיבוכי סכרת בשם EURODIAB. החוקרים השתמשו בפרוטוקול מוכר להערכת נוירופתיה סכרתית הכולל הערכה קלינית, בדיקות תחושתיות ובדיקות של מערכת העצבים האוטונומית. בנוסף נערכו בדיקות מעבדה שכללו שומנים בדם, אלבומין בשתן והמוגלובין קשור לסוכר (HBA1C). זמן המעקב הממוצע היה 7.3 שנים.

בזמן המעקב, 23.5% מהחולים פיתחו נוירופתיה סכרתית. הנוירופתיה היתה קשורה בעיקר באיזון הסכרת (רמת ההמוגלובין הקשור לסוכר) ובמשך הסכרת. אחרי התאמה של הנתונים לגורמים אלו, נמצאו עוד גורמים הקשורים בהתפתחות של הנוירופתיה. נמצא כי התפתחות נוירופתיה קשורה ברמה גבוהה של שומנים בדם, BMI גבוה, רמות גבוהות של פקטור פון ווילברנד, שיעור הפרשת אלבומין גבוה, יל”ד ועישון. אחרי תיקון של הנתונים נמצא, כי גורמי הסיכון העצמאיים להתפתחות של סכרת היו משך הסכרת, רמות ההמוגלובין הקשור לסוכר, שינויים ברמות ההמוגלובין הקשור לסוכר בזמן המעקב, BMI ועישון. מחלה קרדו-ווסקולרית היתה קשורה בסיכון כפול להתפתחות נוירופתיה.

לפי החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי ישנם גורמי סיכון נוספים מלבד איזון ומשך הסכרת, המשפיעים על התפתחותה של נוירופתיה סכרתית. בעזרת הפחתה של גורמי הסיכון ייתכן וניתן יהיה להאט את קצב התפתחות הנוירופתיה.

N Engl J Med. 2005;352:341-350, 408-409

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה