תעשיית הטבק ניסתה להטיל ספק בהשפעתו הקרצינוגנית של עישון (Lancet)

במחקר חדש, חוקרים מארה”ב מתארים דרכים שונות אשר שימשו את תעשיית הטבק להטלת ספק בקשר בין עישון ומוטציות p53 קרצינוגניות. הממצאים חושפים ניגודי אינטרסים אפשריים ומראים כי מנהלים וחוקרים בדרגה הגבוהה ביותר לקחו חלק בהפרכת קשר זה.

מחקרים אפידמיולוגים וניסויים in-vitro סיפקו הוכחה כי המטבוליט הפעיל של benzo[a]pyrene, רכיב של טבק העישון, גורם מוטציות בגן מדכא גידול p53, על פי דיווח אונליין בגיליון ינואר של The Lancet.

אולי ההוכחה הכי מפלילה הגיעה ממחקר שנערך ב-1996 והראה התאמה חזקה בין benzo[a]pyrene המשרה מוטציות ב-p53 ולמוטציות שנמצאו בסרטן ריאות באדם (דיווח רויטרס ב-18 לאוקטובר, 1996). מאז, מחקרים נוספים קשרו בין עישון למוטציות כאלו.

במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים מאונ’ קליפורניה את תגובת תעשיית הטבק למחקר על p53.

לצורך כך, חיפשו החוקרים מגוון מסמכי טבק אונליין, כולל ארכיון של חברות הטבק. בנוסף, הם השיגו מסמכים מחברת הטבק הבריטית אמריקאית וערכו התכתבות בלתי רשמית עם מדענים, עורכי דין, ומומחי טבק בארה”ב ובאירופה.

על פי הדוח, מנהלים וחוקרים בדרגה גבוהה בתעשיית הטבק צפו ועקבו בזהירות אחר מחקר ב-p53. בנוסף, חוקרים בתעשייה ערכו מחקרים משלהם להעלות ספק בקשר בין מוטציות p53 לעישון.

מחקר זה הופיע מאוחר יותר בעיתון. בדיקת נוספת חשפה כי עורך העיתון ואנשים אחרים המעורבים בפירסום היו בעלי קשרים לתעשיית הטבק, אך לא חשפו לחלוטין את הקשר הזה. 

חברות הטבק טוענות כי הן עובדות כיום עם קהילות בריאות הציבור במטרה לתמוך בהודעה יחידה ועקבית לציבור על תפקיד עישון בהתפתחות מחלות אצל מעשנים. אך התגובה הדו- פרצופית לגבי מחקר p53 ב-2001, מראה כי הם לא שינו את הפרקטיקה שלהם.

המחקר מראה כי על הקהילה המדעית להיות עירנית לניסיונות תעשיות הטבק להשפיע ולעוות מחקרים מדעיים.

מחקר סרטן בבריטניה מעודד אוניברסיטאות להתרחק ממימון של חברות הטבק. הם תומכים בעיתונים המסרבים לפרסם מחקרים במימון תעשיות הטבק ונמרצים בהערכת ניגודי האינטרסים האפשריים של בין כותבים ועורכים.

Lancet 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה