שינויי מזג האויר אכן משפיעים על כאבי דלקת המפרקים

במסיבת עיתונאים שנערכה בכנס המדעי השנתי של הקולג’ האמריקאי לראומטולוגיה מדווחים חוקרים כי שינויים בלחץ הברומטרי ובטמפרטורה אכן גורמים לכאבים ומיחושים באנשים הסובלים מדלקת מפרקים.

החוקר הראשי, ד”ר McAlindon, מסביר כי ידוע שאנשים מתלוננים ששינויים במזג האויר משפיעים על כאבי דלקת המפרקים שלהם, אך עד כה הקשר היה אנקדוטי וכי כעת מעיד המחקר על מיתאם בין שינויים במזג האויר ובין כאבי דלקת המפרקים.

מחקרים קודמים שעסקו בהשפעת מזג האויר על כאבי דלקת המפרקים סיפקו מידע לא עקבי. אולם, באמצעות מיזוג שתי סדרות נתונים, הצליחו החוקרים למצוא קשר חזק בין שינויים בלחץ הברומטרי ובין חולים הסובלים מדלקות במפרקי הברכיים.  

החוקרים אספו מידע מה-Online Glucosamine Trial (ה-OGT), מחקר שכלל אנשים מ-41 מדינות בארצות הברית ונערך בין השנים 2000-2002. במחקר נכללו 205 חולים בדלקת מפרקים שהשתתפו במחקרים אקראיים ומבוקרים בני 3 חודשים. גיל הנבדקים הממוצע היה 60.2 שנים (טווח של 44-96 שנים), 64% מהם היו נשים, 90% מהם היו לבנים ו-35% מהם בפנסיה. ערך ה-BMI הממוצע היה 32.57kg/m2.

הנבדקים מילאו שאלונים אודות רמת הכאבים שלהם כחלר ממחקר ה-OGT.

החוקרים איתרו את תחנות מזג האויר הסמוכות ביותר לכל אחד מהחולים ואספו מידע אודות הלחץ הברומטרי (ממוצע יומי), המשקעים, והטמפרטורה בה אדי האויר הופכים לטל עבור כל אחד מהימים במהלך המחקרים בני שלושת החודשים.

כל אחד מהערכים הללו חושב כערך ממוצע בתקופות של יום אחד, 3 ימים ו-7 ימים, והערכים הותאמו לדיווחי הכאב ב-24 השעות הקודמות. החוקרים בדקו את ההתאמה באמצעות מודלים של רגרסיה.

באמצעות המודלים המותאמים רבי-המשתנים, מצאו החוקרים השפעה חיובית חזקה של עליה בלחץ הברומטרי (P = 0.005). לא נמצא קשר משמעותי בין טמפרטורת הפיכת אדי האויר למים או בין כמות המשקעים לבין כאבי דלקת המפרקים.

למרות שהממצאים ראשוניים החוקרים מסיקים כי בהתאם לטענות החולים, נראה ששינויים בלחץ הברומטרי וירידה בטמפרטורה אכן קשורים לעליה בכאבי דלקת המפרקים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה