קביעת השלבים המתוקנת של סרטן המעי הגס מספקת הערכה טובה יותר של ההישרדות (J Natl Cancer Inst)

חוקרים מדווחים כי באמצעות קביעת יותר תת-שלבים, שיטת קביעת שלבי סרטן המעי הגס המתוקנת של ה-American Joint Committee on Cancer (ה-AJCC) מדרגת באופן ברור יותר את סיכויי ההישרדות בהשוואה למערכת הקודמת.

אחד החוקרים, ד”ר Ko, מסביר כי שיטת קביעת שלבי סרטן המעי הגס המתוקנת של ה-AJCC עשויה לסייע לרופאים לחזות את תוצאות ולכך לקבוע את הטיפול.

שיטת קביעת השלבים הקודמת (מהדורה חמישית) של ה-AJCC מבוססת על סיווג גרורות מהגידול לבלוטות ונחלקת ל-4 קטגוריות: שלבים III, II,  I, ו-IV.

השיטה החדשה (מהדורה שישית) מעלה את מספר השלבים לשבעה באמצעות הרחבת שלבים  II ו-III באמצעות שלבי ה-T (כלומר עומק החדירות של הגידול) ושלבי ה-N (מספר בלוטות הלימפה החיוביות). שבעת השלבים הם IIIc, IIIb, IIIa, IIb, IIa, I, ו-IV.

החוקרים השתמשו במידע ממחקר לאומי גדול בכדי להשוות את שיעורי ההשרדות של החולים באמצעות שתי שיטות קביעת השלבים.

שיעור השרידות הכללי במהלך 5 שנים עמד על ערך של 62.5% בקרב 119,363 חולי סרטן המעי הגס.

על-פי סטנדרטי מהדורת ה-AJCC החמישית עמדו שיעורי ההשרדות הספציפים לשלבים השונים במהלך 5 שנים על ערכים של 93.2%, 82.5%, 59.5%, ו-8.1%, בהתאמה לשלבים III, II,  I, ו-IV.

על-פי סטנדרטי המהדורה השישית עמדו שיעורים אלה על ערכים של 93.2%, 84.7%, 72.2%, 83.4%, 64.1%, 44.3% ו-8.1%, בהתאמה לשלבים IIIc, IIIb, IIIa, IIb, IIa, I, ו-IV.

החוקרים טוענים כי הגדלת מספר תת-השלבים נלקחים בחשבון פקטורים נוספים הנוגעים לעומק החדירות של הגידול ולמספר הבלוטות החיוביות, וכך שיטת קביעת השלבים החדשה מדויקת יותר בהערכת שיעורי ההישרדות.

החוקרים מציינים כי לא ברור כעת מדוע, במהדורה השישית של ה-AJCC, נראה שלחולים המצויים בשלב IIIa שיעור השרדות גבוה יותר מלחולים המצויים בשלב IIb. ממצא זה מעלה, לדבריהם, שאלה חשובה אודות מתן טיפול נוסף לחולים בסרטן המעי הגס המצויים בשלב II של המחלה.

ד”ר Ko טוען כי הממצאים מספקים מידע משכנע שיוביל לתכנון מחקרים קליניים חדשים ומקוריים.

J Natl Cancer Inst 2004;96:1420-1425.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה