מחקר אקראי ומבוקר לבדיקת יעילות תוכנית משולבת להפחתת רישום אנטיביוטיקה בקהילה לתסמיני מערכת הנשימה העליונות. (+שאלת השתלמות, מתוך JC424 , בתשלום – למעט מנויי JC )

המאמר הבא, מקורו בהולנד, שם 80% מכלל הטיפול האנטיביוטי, ניתן ע”י רופאים כלליים. כמעט שני שלישים ממרשמים אלו, ניתנים לטיפול בדלקת של דרכי הנשימה. פעמים רבות, מטפל הרופא בזיהום של דרכי הנשימה באנטיביוטיקה. למרות שטיפול זה הוכח כלא מועיל במקרים רבים. 

שימוש מיותר באנטיביוטיקה, מביא עימו, סיכון מיותר של תופעות לוואי, עלויות מיותרות, ופיתוח זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקות נפוצות. ולמרות שהמצב בהולנד טוב יחסית לשאר אירופה וארה”ב, עדיין, מוערך שכ-50% מהמקרים בהם מוצע טיפול אנטיביוטי לדלקת בדרכי הנשימה, אין הדבר מוצדק.   שיקולים לא קליניים, כמו ציפיות החולה עצמו לגבי הטיפול, מהווים שיקול משמעותי ברישום טיפול אנטיביוטי מיותר.

למרות שהקולג’ ההולנדי לרפואת משפחה, פיתח הנחיות קליניות לטיפול בדלקת של דרכי הנשימה, הטמעתם בקרב הרופאים היתה ועדיין, משימה קשה.    

ניסיונות קודמים, הוכיחו יעילות שיטות שונות למניעת רישום אנטיביוטיקות מיותרות, אך עד כה לא בוצע מחקר אקראי ומבוקר כדי להוכיח את יעלות השיטות הללו.

למחקר גויסו כ-100 רופאים, בתחילתו נערכו ישיבות אזוריות בהן גובשה החלטה על ההוריות לטיפול בזיהומים השונים ועל קווי הטיפול המתאימים בכל זיהום. לאחר מכן עברו הרופאים המשתתפים בזרוע ההתערבות של המחקר, מספר מפגשי הדרכה, בהן למדו את קווי הטיפול, וגם כישורי תקשורת והתמודדות עם ציפיות החולה לגבי הטיפול וגם היכרות עם חומר ההדרכה הניתן למטופלים.

בתחילת המחקר, עוד בטרם סדנאות ההדרכה, רישום האנטיביוטיקות בזיהומי דרכי הנשימה היה דומה בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הבקרה ועמד על קרוב ל-30% מהמטופלים.

בסתיו ובחורף שלאחר ההדרכה, נמצאה ירידה של 4% בקרב הרופאים שבקבוצת ההתערבות ואילו בקבוצת הבקרה עלה מספר המרשמים הללו ב-8%. ולמרות ההפחתה ברישום האנטיביוטי, לא נמצאה פגיעה בשביעות רצון החולים.

מתוצאות המחקר אנו למדים שההתערבויות שנבדקו במחקר, כלומר: מפגשי הדרכה לרופאים, בהן גם מתקבלת החלטה על קוי הטיפול, אימון כישורי תיקשורת בקרה ומשוב על רישום התרופות ועלוני מידע לחולים. עוזרים בהפחתת השימוש באנטיביוטיקה לזיהומי דרכי הנשימה. הירידה היתה של 12 אחוזים. ירידה זאת לא הפחיתה את שביעות רצון החולים ולא העלתה את מספר ההפניות לרופאים מקצועיים.

מחקר זה לא העריך את השפעה על עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה בגלל חוסר יכולת להעריך מדד זה. כמו כן, אין זה ברור מהי ההשפעה ארוכת הטווח של שיטות התערבות אלו ולכן ממליצים המחברים להעריך תועלת זו לאורך זמן, כמו גם הערכה כלכלית של החיסכון בעלויות.

למאמר


Effectiveness of a multiple intervention to reduce antibiotic prescribing for respiratory tract symptoms in primary care: randomised controlled trial Ineke Welschen BMJ aug 2004:431

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה