טיפול מניפולטיבי מסייע במקרי תיפקוד לקוי וכאב של הכתף (Ann Intern Med)

תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה מעידות כי הוספת טיפול מניפולטיבי לטיפול התרופתי הרגיל מאיצה את החלמתם של סימפטומים של הכתף.

החוקרים מסבירים כי תיפקוד לקוי של עמוד השדרה ה-cervicothoracic ושל הצלעות הסמוכות (הקרויים גם ‘חגורת הכתפיים’) חוזה הופעה של סימפטומים בכתף ותוצאות ירודות. הם מוסיפים כי ניתן לטפל בו באמצעות טיפול מניפולטיבי, אך חסרות עדויות מדעיות בנוגע ליעילותו של טיפול זה.

בניסוי מבוקר זה חולקו באקרא 150 חולים שסבלו מסימפטומים של הכתף ומתפקוד לקוי של חגורת הכתפיים לקבוצה שקיבלה טיפול מניפולטיבי (עד 6 מפגשים טיפולים בתקופה בת 12 שבועות) ולקבוצה שלא קיבלה את הטיפול. כל החולים קיבלו גם טיפול תרופתי רגיל מרופא המשפחה שלהם.

בזמנים של 6 שבועות ושל 12 שבועות לטיפול, ובמהלך תקופת המעקב, בזמנים של שבוע 26 ושבוע 52 בדקו החוקרים את ההחלמה, חומרת התלונה העיקרית של החולה, מצב אי-התפקוד של הכתף ואת הבריאות הכללית של הנבדקים.

לאחר 6 שבועות של טיפול לא נמצא הבדל משמעותי בין שתי קבוצות הנבדקים. החלמה מלאה הופיעה כעבור 12 שבועות של טיפול ב-43% מנבדקי קבוצת ההתערבות וב-21% מנבדקי קבוצת הביקורת. לאחר 52 שבועות, עדיין נמצא הבדל של 17%  בין שיעורי ההחלמה של הקבוצות. בקבוצה שקיבלה את הטיפול המניפולטיבי התקבלו תוצאות משופרות בהשוואה לקבוצת הביקורת במהלך הטיפול ותקופת המעקב מבחינת חומרת התלונה העיקרית, רמת הכאב ואי-התיפקוד של הכתף ומצב הבריאות הכללית.

התאמה לגורמים פרוגנוסטיים כמו גיל, מין, העדפה טיפולית ומשך הסימפטומים לא השפיעה על התוצאות, אך התקבלה השפעה שונה למטפלים מסוימים.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן, העדר סמיות, מבנה open-label והערכה סובייקטיבית של נקודות הסיום.

החוקרים כותבים כי במחקר זה נמצא כי תוספת טיפול מניפולטיבי לטיפול הרגיל האיצה את ההחלמה של סימפטומי הכתף. לטענתם על רופאי המשפחה לכלול בדיקה פיזית קצרה של חגורת הכתפיים במסגרת הבדיקות הרפואיות המובנות. הם מוסיפים כי בחולים הסובלים מסימפטומי כתף, שבהם נמצא תיפקוד לקוי של עמוד השדרה ה-cervicothoracic ושל הצלעות הסמוכות, יש לשקול מתן הפניה למטפל מניפולטיבי.

Ann Intern Med. 2004;141:432-439

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה