וירוס בעל מוטציות עמידות ל-oseltamivir נצפה בילדים עם שפעת (Lancet)

חוקרים יפנים מדווחים כי מוטנטים עמידים ל-oseltamivir מופיעים בכ-20% מהילדים החולים בשפעת ומטופלים באמצעות מעכב neuraminidase.

החוקרים מציינים כי קשה ליצור וירוסים עמידים למעכבי neuraminidase בתרביות תאים. יתרה מכך, שכיחות הופעת העמידות ל-oseltamivir בניסויים קלינים מבוקרים נמצאה נמוכה. ממצאים אלה הובילו לקבלת הרושם כי עמידות כזו איננה מהווה איום רציני.

אולם, החוקרים הצליחו לבודד וירוס מוטנטי מדגימות שנלקחו מ-9 מתוך 50 ילדים מודבקים, בגילאי  חודשיים עד 15.8 שנים.

מוטנטים עמידים לתרופה התגלו תחילה ביום הרביעי ובכל יום שבו בוצעה בדיקה עד ליום השביעי. אף אחד מהמוטנטים לא בודד מחולה שגילו 7 שנים או למעלה מכך.

החוקרים מציעים כי בקבוצת החולים הצעירים, שככל הנראה חווים את זיהום השפעת הראשון או השני בחייהם, ניתן לבצע השוואה טובה יותר לאוכלוסיה החווה מגפת שפעת מאשר במבוגרים.

הם מוסיפים כי זנים עמידים עלולים לשמור על הפתוגניות, דבר המדגיש, לטענתם, את הצורך להמשיך לעקוב אחר הופעתם של וירוסים מוטנטים אלה ותפוצתם.

החוקרים מסכמים כי שכיחות גבוהה יותר של וירוסים מוטנטים צפויה להופיע במהלך המאמצים לבקר את המגפה שבהם משתמשים במעכבי neuraminidase, בהשוואה לתקופות הביניים בין מגפות.

במאמר מערכת מצורף מצויין כי על הדיווח להדליק נורת אזהרה, בעיקר בשל וירוסי העופות הפתוגניים מאוד שהפכו אנדמיים ביבשת אסיה.

משום שוירוסי העופות שגרמו להתפרצויות בעבר רגישים למעכבי neuraminidase, החזקת מצבור של תרופות אלה נחשבה לאמצעי חיוני להגנה במקרה של מגפה.

אולם, מוסבר במאמר, זהו, ככל הנראה, רק עניין של זמן לפני שוירוס עמיד ל-oseltamivir יועבר לבני האדם.

Lancet 2004;364:733-734,759-765.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה