גישה משולבת מאפשרת לגלות נהגים הסובלים מ-Sleep Apnea

ממחקר חדש עולה שניתן באמצעות שילוב של שאלון, חישוב BMI ואוקסימטריה לשלול ביעילות sleep apnea בנהגים בעלי רישיון נהיגה מסחרי.

החוקרים ציינו ש-sleep apnea עלולה להעלות את הסיכון לתאונות דרכים ולכן נושא האבחון של המצב חשוב בעיקר באנשים שמקצועם נהיגה.

במחקר שהתבצע בפילדלפיה עברו כל הנהגים באזור בעלי רישיון נהיגה מסחרי שורה של מבחנים ובדיקות.

החוקרים גילו שהדרך היעילה ביותר היא בת שני שלבים: תחילה, כל הנהגים עונים על שאלון העוסק בסימפטומים של אפניאה ומחושב להם ה-BMI. אלו מבין הנבדקים שלא נופו באמצעות שתי הבדיקות הראשונות עוברים בדיקה באמצעות pulse oximetry. בשיטה הזו נמצאו 406 נהגים בסיכון מוגבר מתוכם 114 סבלו מדרגה קלה עד בינונית ו-19 מדרגה קשה של sleep apnea.

לשלב הראשון (ללא האוקסימטריה) היתה רגישות של 81% וסגוליות של 73%. אוקסימטריה לבד השיגה 88% רגישות ו-95% סגוליות ואילו הבדיקה בת שני השלבים השיגה רגישות וסגוליות של 91% עם ה- negative likelihood ratio הנמוך ביותר.

“שיטת שני השלבים הינה אמצעי יעיל וחיוני כבדיקת סקר לגילוי נהגים בעלי רישיון נהיגה מסחרי הנמצאים בסיכון לסבול מ- sleep apnea חמורה” סיכמו החוקרים אך הדגישו שעדיין נותר לבדוק האם אלו שיאותרו ע”י הבדיקה יסכימו לקבל טיפול. כמו כן יש להעריך את המשמעויות הכלכליות של בדיקות הסקר הללו.

      

Am J Respir Crit Care Med 2004;170:371-376

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה