מחקר ה-CARDS מוכיח כי אטורבסטטין 10 מ”ג מפחית הסיכון למחלות לב ושבץ בחולי סוכרת סוג 2 עפ רמות נורמליות של כולסטרול

טיפול באטורבסטטין (ליפיטור) מפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב (CVD ) ושבץ בחולי סוכרת סוג, שלהם רמת LDL-C נורמלית או גבוהה במידה מתונה. כך הציגו השבוע חוקרים את מימצאיהם במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA ).

ד”ר הלן קולוהן, מרצה באונ’ קולג’ מלונדון הדגישה כי מחקר זה הוא ייחודי בכך שהתמקד בחולי סוכרת בלבד, ומומן על ידי האגודה האנגלית לסוכרת – Diabetes UK , והממשלה האנגלית.

ד”ר קולוהן הסבירה כי היא מקווה שמימונו הציבורי של המחקר יסייע בהעברת המסר והמסקנות לרופאים הקלינאים בשטח. זאת במיוחד מכיוון שידוע מתוך סקרים, גם אלה שהוצגו בכנס זה עצמו, שקיימים רופאים רבים, כ-50% מכלל הרופאים, ביניהם גם מומחים לסוכרת, שאינם מודעים לחשיבות ולצורך של הפחתת רמות LDL-C בחולי סוכרת ללא רקע קיים של מחלות לב ועם רמות כולטסרול לא גבוהות. הטיפול להפחתת רמות הכולטסרול הוא בטוח ויעיל ועשוי להקטין את הסיכון לשבץ בחצי, מדגישה ד”ר קולוהן.

המחקר שהוצג, מחקר ה- CARDS (ר”ת של Collaborative Atorvastatin Diabetes Study ), הורץ ב-132 מרכזים רפואיים באנגליה ואירלנד, וכלל 2838 חולי סוכרת סוג 2 עם רמה נורמלית של LDL-C או גבוהה מעט (עד 116 מ”ג/ד”ל). המחקר כוון לבדוק את האפקטיביות של מניעה ראשונית בחולים אלה במינון של 10 מ”ג אטורבסטטין.

כ-25% מהמשתתפים היו עם רמות LDL-C במצב הבסיס של פחות מ-100 מ”מ/ד”ל, ו-60% היו מתחת לרמה של 3.35 מ”מ/ל’ (129 מ”ג/ד”ל) שהוא סף הטיפול לפי ADA .

קבוצת הטיפול הפעיל הפחיתה בממוצע 40% את ערכי ה-LDL-C , ו-80% מהקבוצה היו ברמת LDL-C של פחות מ-100 מ”ג/ד”ל.  תוצאה זו הושגה במהירות רבה, תוך 3 חודשים. ואולם האפקט על הסיכון ל-CVD ושבץ לאורך מעקב של שנתיים היה דרמטי:

הפחתה של 37% באירועים קרדיווסקולרים, וירידה של 48% באירועי שבץ. היתרון הקליני ב-CVD היה כה משמעותי שהוחלט על הפסקת המחקר מסיבות אתיות.

החוקרים מסכמים שבניגוד להנחיה הקיימת כיום לפיה רק חולי סוכרת עם רקע של מחלת לב ורמות כולסטרול גבוהות מקבלים טיפול בסטטינים, מחקר זה מוכיח שטיפול באטורבסטטין בכל חולי הסוכרת, גם ללא רקע של CVD וגם עם רמות תקינות של LDL-C , משיג תוך זמן קצר יתרונות קלינים משמעותיים.

נתון מעניין יוסף שהוצג ע”י סיימון אוניל ממרכז המידע של Diabetes UK הוא שבאנגליה יש מידי שנה 1.1 מיליון ימי אשפוז של חולי סוכרת, מהם 66% הם תוצאה של סיבוכים קרדיווסקולרים.

לדיווח ב-docguide 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה