קיים קשר חלש בין חשיפה לאור השמש והופעה מוקדמת של Age-related macular degeneration

ממעקב של 10 שנים עולה שקיים קשר רופף בלבד בין חשיפה נרחבת לשמש להתפתחות מוקדמת של age-related macular degeneration (AMD). לאחר 5 שנות המעקב הראשונות במסגרת המחקר פורסם שקיים קשר בין בילוי מרבית חופשות הקיץ בחשיפה לשמש במהלך גיל ההתבגרות ושנות ה-30 לבין סיכון מוגבר לפתח AMD.

במחקר השתתפו 2,764 אנשים אשר היו במעקב במשך 10 שנים.

החוקרים מצאו שחשיפה של יותר מ-5 שעות ביום לשמש במהלך חופשות הקיץ בגיל הצעיר היתה קשורה בסיכון מוגבר לפיגמנטציה מוגברת של הרשתית ול-AMD מוקדמת. בנוסף הם דיווחו שנבדקים אשר סבלו מיותר מ-10 כוויות כתוצאה מחשיפה לשמש במהלך חייהם הצעירים נמצאו בסיכון מוגבר לפתח soft drusen אך לא AMD ונבדקים עם 2-10 כוויות, לעומתם, נמצאו בסיכון מוגבר לסבול מ-AMD מאוחרת.

חבישת משקפי שמש וכובעים הפחיתה בצורה משמעותית את הסיכון ל-AMD מוקדמת בהשוואה לחולים שלא נעזרו באמצעי הגנה אלו כלל, אך החוקרים הוסיפו שלאחר שקלול הגיל והמין ההבדל לא היה מובהק סטטיסטי.

עוד ציינו החוקרים שלא היתה אסוציאציה בין רמות קרינת ה-UV-B השנתיות להתפתחות של AMD מוקדמת.

“הקשר בין חשיפה לשמש ו-AMD אינו עקבי וחזק ולכן עדיין לא ניתן להוציא המלצות בנושא” סיכמו החוקרים והוסיפו שהם ממשיכים לבדוק את ההשפעה של חשיפה לשמש ולגורמים סביבתיים נוספים על קבוצת הנבדקים שמשתתפת במחקר.

Arch Ophthalmol 2004;122:750-757

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה