גלוקוז וכולסוטרול פועלים יחד בהגברת הסיכון למחלת לב בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם (Hypertension)

מחקר חדש מוצא כי רמות גבוהות של גלוקוז ושל כולסטרול פועלות יחד בהגברת הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית (CHD) בחולים הסובלים מיתר לחץ-דם. עליה ברמת הכולסטרול הכללית בדם, לערך גבוה מ-200mg/dL, נמצאו קשורות לסיכון מוגבר לחלות ב-CHD, אך האפקט היה מזערי בהעדר עליה גם ברמת הגלוקוז בדם לערך גבוה מ-110mg/dL.

רמות גבוהות של גלוקוז ושל כולסטרול זוהו כגורמי סיכון בלתי תלויים להתפתחות CHD. אולם, לא היה ברור האם קיים קשר סינרגיסטי בינהם.

בכדי לבדוק זאת, ניתחו החוקרים נתונים שנאספו בקרב 6672 חולים הסובלים מיתר לחץ דם שנרשמו לתוכנית טיפול. בתחילת הניסוי נמדדו בכל החולים רמת גלוקוז בצום נמוכה מערך של 126mg/dL ורמת כולסטרול כללית נמוכה מערך של 260mg/dL. תקופת המעקב הממוצעת ארכה 5.6 שנים.

השפעות הגלוקוז והכולסטרול נראו סינרגיסטיות. לדוגמא, רמת כולסטרול כללית בין ערכים של 200- 219mg/dL העלתה את הסיכון להתפתחות CHD ב-25% בחולים בעלי רמת גלוקוז תקינה. אולםף סיכון מוגבר פי 2.7 ללקות ב-CHD נצפה כאשר נמדדה גם עליה ברמת הגלוקוז.

הממצאים מעידים כי התחשבות במצב הגלוקוז בקביעת הקריטריונים להתערבות במאזן הכולסטרול עשויה לשפר את תוצאות התחלואה ב-CHD, מצהירים החוקרים. הם מוסיפים כי בשל העליה המתגברת בשכיחות הופעת הסינדרום המטבולי, לאישור הממצאים עשויות להיות השלכות רפואיות חשובות בקביעת הקווים המנחים הנוגעים לכולסטרול במניעת CHD בקרב חולים הסובלים מיתר לחץ-דם.

Hypertension 2004;43:983-987.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה