quetiapine יעיל כתוספת לטיפול באמצעות מעכבי reuptake של סרטונין (Depress Anxiety)

נראה כי quetiapine (שם מסחרי :seroquel) מהווה טיפול משלים יעיל בסימפטומי חרדה עיקשים בקרב חולים המטופלים בתרופות מעכבות reuptake של סרטונין (SSRIs) בשל הפרעות חרדה או דיכאון.

הטיפול באמצעות SSRIs איננו יוצר תמיד הקלה מספקת בסימפטומים בחולים הסובלים מחרדה הקיימת בנוסף למחלה אחרת. הטיפול באמצעות התרופה הנוירו-לפטית quetiapineנמצא קשור לשיעור מינימלי של תופעות לוואי חוץ-פרמידליות והוא בעל פוטנציאל נמוך לגרום לעליה ברמות הפרולקטין או לעליה משמעותית במשקל.

החוקרים בדקו את יעילותה של ה-quetiapine כטיפול נוסף לטיפול באמצעות SSRIs בחולים בעלי סימפטומי חרדה המהווים סיבוכים של הפרעות חרדה או של הפרעות דיכאון.

המחקר תוכנן במבנה open-label, ארך 9 שבועות ובדק מינונים שונים של הטיפול. במחקר השתתפו חולים המטופלים באמצעות SSRI במינון קבוע במשך 6 שבועות לפחות וסובלים גם מסימפטומי חרדה עיקשים (מדרגה 16 ומעלה על-פי סקאלת החרדה הקרויה HAM-A) 

החוקרים העריכו את השינויים במצבם הקליני של החולים באמצעות סקאלת ה-HAM-A, סקאלה לאומדן דרגת הדיכאון HAM-D, וסקאלת SAI להערכת מצב חרדה.

ב-10 מתוך 11 החולים שהשתתפו במחקר נצפתה ירידה משמעותית, בשיעור של 50% לפחות, בדירוג בסקאלת ה-HAM-A ובסקאלת ה-HAM-D כבר בשבוע השני לטיפול. שיפור משמעותי נצפה גם בדירוג בסקאלת ה-SAI והוא נשמר לאורך כל המחקר.

החוקרים מסכמים כי תוספת quetiapine לטיפול במינון הקבוע של SSRI יוצר שיפור משמעותי בסימפטומים, כפי שנמדדו במדידות התוצאות הראשוניות של רמות הדיכאון והחרדה בחולים.

החוקרים מציינים כי מתן ה-quetiapine נראה בטוח ונסבל היטב באופן כללי, ותופעות הלוואי שנצפו היו דומות לאלו שדווחו בעבר בשימוש בו. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו היו יובש בפה, עצירות, ועייפות חולפת עם העליה במינון.   

החוקרים מסבירים כי תוצאות המחקר מספקות תמיכה נוספת ליעילות ובטיחות השימוש בתרופות נוירו-לפטיות א-טיפוסיות להגברת השפעות התרופות נוגדות הדיכאון. הם מוסיפים כי quetiapine עשוי להיות טיפול הנסבל טוב יותר מאחרים לצורך מטרה זו, בשל פוטנציאל נמוך יותר לגרום עליה ברמות הפרולקטין ועליה במשקל.

Depress Anxiety 2004;19:121-126.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה