חשיפה לעישון לפני הלידה קשורה בהפסקות נשימה בפגים (Am J Respir Crit Care Med)

על-פי תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה, בפגים שנחשפו לפני לידתם לעשן סיגריות נצפית עליה בשכיחות בשכיחות ההופעה של הפרעות נשימה, ביחוד של הפסקות נשימה חסימתיות בזמן שינה. בנוסף, ירידה בהתעוררות הקשורה בבעיה נשימתית במהלך השינה האקטיבית נמצאה שכיחה בילודים אלה.

החוקרים כותבים כי חשיפת ההורים לעשן סיגריות נמצאה קשורה לסיכון מוגבר של הילוד ללקות בסינדרום המוות בעריסה. הם מסבירים כי השפעת העישון של האם על הפסקות הנשימה בשינה ועל דפוסי ההתעוררות בילודים פגים איננה ברורה כיום.

החוקרים ביצעו בדיקות פולי-סומנוגרפיות מרובות ערוצים בכדי לבדוק את השפעת עישון של האם במהלך ההריון על דפוסי השינה, הפסקות הנשימה וההתעוררות בקרב 30 ילודים פגים. 16 מהפגים נחשפו לפני לידתם לעשן סיגריות ו-14 לא נחשפו אליו בתקופת ההריון. לא נמצא הבדל בין הקבוצות בגיל ההריון שבו נולדו הפגים ובגילם ביחס ליום הלידה.

עליה משמעותית באינדקס הפסקות הנשימה בזמן שינה שעמד על ערך של 28.6 לשעה נצפתה בקרב הפגים שנחשפו לעשן סיגריות, בהשוואה לערך של 13.2 לשעה שנמדד בנבדקי הביקורת (p<0.05). ההבדל נצפה רק בנוגע לארועים חסימתיים ורק בנוגע לארועים שהתרחשו במהלך השינה האקטיבית.  

בנבדקים בקבוצת האמהות שעישנו במהלך ההריון נמדדה ירידה משמעותית באינדקס ההתעוררות שעמד על ערך של 34.5 לשעה בהשוואה לנבדקי הביקורת שבהם נמדד ערך של 46.3 לשעה, (p<0.05).

עישון הסיגריות נמצא קשור לירידה ספציפית באחוזי ההתעוררות בעקבות ארועים נשימתיים, שעמדה על ערך של 10.7% לעומת ערך של  29.4% בנבדקי הביקורת (p<0.05).

החוקרים מסכמים כי העליה בארועי הפסקת הנשימה במהלך השינה והעליה בסף ההתעוררות אחרי הפסקת נשימה עלולות ליצור פגיעות מוגברת בילודים אלה, ויתכן שהן עומדות בבסיס המנגנון הפתו-פסיכולוגי של הסיכון המוגבר ל-SIDS בפגים שנולדים לאמהות מעשנות.

Am J Respir Crit Care Med 2004;169:733-738.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה