שילוב טיפול כמו-אמבוליטי עם RFA יעיל בבקרה מקומית של גידולים בכבד

חוקרים מוצאים כי שילוב טיפול באמצעות chemoembolization עם הסרה באמצעות הקרנה, radiofrequency ablation, RFA, יוצר בקרה מקומית טובה בגידולי סרטן שגודלם מגיע עד 6 ס”מ, אך הטיפול איננו מונע הופעת גרורות.

בכנס שנערך לאחרונה הוצגו נתונים המעידים כי בטיפולים שנעשו ב-32 גידולים שנמצאו ב-26 חולים, נמצא שיעור שרידות של 61% כעבור שנה אחת, אך שיעור השרידות ללא מחלה עמד על 18%. החוקר הראשי אומר כי פרוטוקול הטיפול שפותח באוניברסיטת פנסלביניה קובע מתן RFA בגידולים שגודלם עד 3 ס”מ, טיפול משולב של RFA ו-chemoembolization בגידולים שגודלם 3-6 ס”מ, ו-chemoembolization בלבד בגידולים גדולים מ-6 ס”מ.

החוקר מסביר כי הטיפול האמבוליטי שניתן לחולים היה cisplatin (במינון של 100 מ”ג), או adriamycin (במינון של 50 מ”ג), או mitomycin (במינון של 10 מ”ג), או ethiodol (במינון של 10cc), או polyvinyl alcohol (במינון של 150-250 מ”ג), שביום שלאחריו טיפול RFA. טיפול ה-RFA נעשה ב-radial array של 3.5 ס”מ ובעוצמת מחולל של 90W, או ב-radial array של 4 ס”מ ובעוצמת מחולל של 200W. מתוך 32 הגידולים שטופלו, 18 היו קרצינומות של תאי הכבד ו-14 היו גרורות.

שיעור ההצלחה הטכנית עמד על 100%, אך שני סיבוכים עיקריים הופיעו: אוטם באונה השמאלית והיווצרות מורסה עם פיסטולה מסוג bilicutaneous. סמני הגידול שנמדד ב-18 מהחולים העידו על 11 תגובות חלקיות, 2 תגובות גבוליות, 3 חולים שלא הגיבו ו-2 חולים שבהם התרחשה התקדמות של הגידול.

4 מהחולים עברו השתלה בתוך 6 חודשים. ב-15 מהחולים הופיעה התקדמות תוך 12 חודשים של הטיפול: ב-10 מהם הופיעה התקדמות תוך-כבדית באתרים חדשים, ב-3 מהם הופיעה התקדמות חוץ-כבדית, וב-2 חולים הופיעה התקדמות בתוך הכבד ומחוצה לו. בחולה אחד הופיעה התקדמות תוך-כבדית באתר חדש כעבור 37 חודשים.

לטענתו של החוקר הראשי קיים ספק מזערי בלבד בנוגע ליכולת השיטה ליצור בקרה מקומית טובה, אך עדיין לא ברור כיצד משפיע הטיפול על שרידות החולים.

הוא מוסיף כי על-סמך התרשמותו, תוספת מתן ה-chemoembolization משפרת באופ כללי את מצב החולים.

הוא מסכם כי קשה להכליל את התוצאות בשל האופי הרטרו-ספקטיבי של מחקר שנערך במוסד יחיד. יתר על-כן, הוא מציין כי המעקב לא הושלם בחלק מהחולים וכי היתה הטרוגניות בגידולים שטופלו, גורמים שמוסיפים על הקושי הקיים בהכללת התוצאות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה