גבולות של 1 סנטימטר מגדילים את הסיכון לחזרה מקומית של מלנומה (N Engl J Med)

ממחקר חדש עולה שבמלנומה שעוביה עולה על 2 מ”מ, כריתת הגידול עם השארת גבולות נקיים בגודל של 1 ס”מ מגבירה את הסיכון לחזרה מקומית של הגידול בהשוואה לכריתה עם גבולות של 3 ס”מ. למרות זאת לא נצפה הבדל מובהק מבחינת שיעורי ההשרדות.

“הסיכון למות ממלנומה עורית  נקבע בעיקר ע”י עוביו של הגידול” ציינו החוקרים והוסיפו שבאופן מסורתי כריתת הגידול נעשתה עם גבולות רחבים על מנת למנוע התפשטות לימפטית. בעשור האחרון הגבולות של הכריתה הלכו והצטמצמו.

במחקר נטלו חלק 900 חולים שסבלו ממלנומה ממאירה בדרגת סיכון גבוהה, מתוכם ב-453 בוצע הניתוח עם גבולות כריתה של 1 ס”מ וב-447 הגבולות היו בגודל 3 ס”מ. המעקב אחר החולים נמשך כ-60 חודשים בממוצע.

בקרב הקבוצה עם גבולות של 1 ס”מ מספר החולים שסבלו מחזרה מקומית של הגידול היה 168 לעומת 142 חולים בקבוצה עם גבולות כריתה של 3 ס”מ (מובהק סטטיסטית).

128 מהחולים בקבוצה עם הגבולות של 1 ס”מ מתו כתוצאה מהגידול לעומת 105 חולים בקבוצה עם הגבולות של 3 ס”מ, אך נתון זה לא היה מובהק סטטיסטית וכך היה גם לגבי התמותה הכללית בשתי הקבוצות.

לאור התוצאות החוקרים המליצו להמנע מכריתה עם גבולות של 1 ס”מ בחולים עם מלנומה עורית שעוביה עולה על 2 מ”מ וזאת עקב הסיכון הגבוה לחזרה מקומית.

במאמר מערכת שעסק בנושא טענו הכותבים שללא קשר לרוחב גבולות הכריתה או לטכניקה הניתוחית חלק ניכר מבין המלנומות העמוקות יחזור. “באלו שהבריאו הסיבה כנראה נעוצה בשונות ביולוגית” הם הוסיפו.

N Engl J Med. 2004;350:757-766, 823-825

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה