מתן Carvedilol ו-Digoxin יחדיו יעיל יותר בטיפול בכשל לבבי מלווה בפרפור עליות (J Am Coll Cardiol)

חוקרים בריטיים מוצאים כי מתן מקביל של carvedilol (שמות מסחריים בארץ: Dimitone, Carvedexxon) ושל digoxin (שם מסחרי בארץ:Digoxin-Zori) יעיל יותר ממתן כל אחת מהתרופות באופן נפרד בטיפול בפרפור עליות (AF) בחולים הסובלים מכשל לבבי (HF).

החוקרים כותבים כי בחולים שבהם מופיע AF עם HF גם טיפול באמצעות digoxin וגם טיפול באמצעות חסמי ביתא מפחיתים את קצב התכווצות החדרים, ושניהם יכולים ליצור שיפור בסימפומים, אך רק חסמי הביתא הוכחו כמשפרים את הפרוגנוזה.

הם מציינים כי במידה והטיפול המשולב איננו מועיל יותר מטיפול באמצעות חסמי ביתא בלבד, ניתן לפשט את הטיפול בחולים הסובלים מ-AF ומ-HF על-ידי הפסקה במתן digoxin.

במחקר אקראי, כפול-סמיות, ערכו החוקרים השוואה בין השפעות מתן digoxin ו-carvedilol, באופן נפרד או ביחד, בקרב 47 חולים הסובלים מ-HF ומ-AF קבוע. ה-ejection fraction הממוצע של חדר שמאל שנמדד בקרב הנבדקים עמד על ערך של 24%.

בשלב הראשון של הניסוי, שערך 4 חודשים, נערכה השוואה בין טיפול באמצעות digoxin בלבד לבין טיפול משולב בשתי התרופות. בשלב השני, שערך 6 חודשים, הופסק מתן ה-digoxin באופן כפול-סמיות בקבוצה שטופלה גם באמצעות carvedilol במטרה להשוות את הטיפול באמצעות digoxin בלבד לטיפול באמצעות carvedilol בלבד.

במתן הטיפול המשולב, נצפתה הפחתה גדולה יותר בקצב חדרי הלב בבדיקה אלקטרו-קרדיוגרפית רצופה במשך 24 שעות (p<0.0001) ובמהלך אימון בדרגה תת-מקסימלית (p<0/05), בהשוואה לטיפול באמצעות digoxin בלבד. הטיפול המשולב יצר שיפור גדול יותר ב-ejection fraction  של החדר השמאלי (p<0.05) ובשיעור הסימפטומים (p<0.05), בהשוואה לטיפול באמצעות digoxin בלבד.

לא נצפה כל הבדל בעל משמעות בשלב השני של הניסוי, בהשוואה בין טיפול באמצעות digoxin בלבד ובין טיפול באמצעות carvedilol בלבד. החוקרים מצאו כי כשהנבדקים הועברו מהטיפול המשולב לטיפול באמצעות carvedilol בלבד נצפו עליה בקצב התכווצות החדרים הממוצע וירידה ב-ejection fraction מן החדרים.  

אף אחד מהטיפולים שניתנו לא השפיע באופן משמעותי על מרחק ההליכה שנמדד במשך 6 דקות. 

החוקרים מסכמים כי יש לשקול את הטיפול באמצעות digoxin ו-carvedilol יחדיו כטיפול המקובל בחולים הסובלים מ-HF עם AF קבוע.

J Am Coll Cardiol 2003;42:1944-1951.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה