חיסון נגד שפעת מפחית את התמותה בקרב מאושפזים קשישים החולים בדלקת ראות

מחקר חדש קובע  כי בקרב חולים קשישים שקיבלו חיסון נגד שפעת טרם אישפוז בשל דלקת ראות נמצאו הן שיעור תמותה נמוך יותר והן שיעור נמוך יותר של אשפוז חוזר מאשר בקרב חולים קשישים אחרים.

הממצאים שפורסמו בגיליון אוקטובר של American Journal of Medicine מבוסס על מחקר שנערך ב-12,566 מבוטחי Medicare שאושפזו בשל דלקת ריאות בין אוקטובר ודצמבר 1998. שיעורי המוות והאשפוז החוזר נמדדו מרגע השחרור מבית החולים מתחילת מאי 1999.

החולים חולקו לשלוש קבוצות על-סמך עיתוי מתן החיסון נגד שפעת: חולים שחוסנו לפני האשפוז, חולים שחוסנו במהלכו וחולים שאין לגביהם כל עדות לקבלת החיסון.

 שיעורי התמותה נעו בין 22.4% בחולים שחוסנו לפני האשפוז לבין 29.4% בחולים שלא ידוע כי היו מחוסנים. נתון זה מתורגם להפחתה בשעור 35% בסיכון למוות כשהחיסון ניתן לפני האשפוז, כך הסיקו החוקרים. 

לחיסון שניתן לפני מועד האשפוז ישנה השפעה חיובית גם על שיעורי האשפוז מחדש. בחולים שחוסנו לפני האשפוז נמצאה סבירות נמוכה ב-8% לאשפוז חוזר מאשר באלה בעלי שהסטטוס החיסוני לא ידוע. (p=0.009).  

הן מבחינת שיעור המוות והן מבחינת שיעור האשפוז החוזר לא נראה כל יתרון משמעותי למתן חיסון בזמן האשפוז ביחס לחולים שלא ידוע כי קיבלו חיסון, מציינים הכותבים. ואולם, רק 357 חולים חוסנו במהלך אישפוזם, ולכן חוסר המשמעותיות עשוי לנבוע מכוח סטטיסטי קטן של קבוצה זו.  

“חיסון נגד שפעת הינו כלי חשוב שאינו מנוצל דיו בהפחתת שיעור מקרי המוות ושיעור האישפוזים החוזרים בקשישים”, סיכמו החוקרים.

Am J Med 2003;115:454-461.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה