שני מחקרים חדשים לא מצאו קשר בין הנקה לבין השמנת יתר בגיל ההתבגרות

שני מחקרי עוקבה המתפרסמים במהדורה האחרונה של ה- BMJ מראים שלהנקת אם אין כל השפעה מגינה על מניעה מפני השמנת יתר בגיל ההתבגרות.

במחקר הראשון, שנערך בברזיל, ניתחו החוקרים את הקשר בין הנקה בגיל הינקות לבין נתוני ההשמנה בגיל 18 בקרב 2,250 ילדים זכרים.

לא נמצא שלמשך ההנקה, או למידת השימוש בחלב אם ביחס לתחליפי חלב, היה מיתאם כלשהו עם מבנה גוף, רמת השומן ומשקל הגוף.

בסה”כ 17.4% מהנבדקים היו במשקל יתר (BMI מעל אחוזון 85% מותאם למין וגיל), ו-8.1% הוגדרו כסובלים מהשמנת יתר (BMI מעל אחוזון 90% ).

ניתוח גלמי הראה לחוקרים שאין קשר משמעותי בין משך ההנקה והשכיחות של משקל יתר, או ממוצע BMI , אחוזי שומן וכד’. עם זאת נמצא שהשמנת יתר הייתה בקירוב שכיחה פחות פי 3 באוכלוסיה אשר ינקה חלב אם במשך 3-5 חודשים בהשוואה לאוכלוסיה שינקה למשך תקופות אחרות.

כאשר נערך ניתוח מתואם של השמנת יתר ומשך הנקה כולל, לא נמצא קשר בין השניים, אם כי יחס הסיכון להשמנת יתר בקרב יונקי ה- 3 עד 5 חודשים היה 0.41 בהשוואה ליונקי חלב אם למשך למעלה משנה.  

החוקרים לא מצאו קשרים משמעותיים נוספים בין יניקה לרמות שומן ומשקל גוף. למרות זאת מציינים החוקרים כי למרות העדר הקשר בין הנקה להשמנת יתר, נמצאו יתרונות רבים להנקה, הן לאם והן לתינוק.

במחקר נוסף, שנערך בלונדון, ניתחו החוקרים את המיתאם בין הנקה לבין BMI והשמנת יתר בקרב כ- 1300 בנות, וכ- 1300 בנים בגיל ממוצע 8.

מתוך ה- 2600 משתתפים במחקר כ- 63% ינקו חלב אם למשך שבוע אחד או יותר, וכ-8% מהם סבלו מהשמנת יתר.

החוקרים מצאו שממוצע ה- BMI  היה באופן עקבי נמוך יותר בקבוצות הגיל 4-8 אשר ינקו למשך 2-3 חודשים, בהשוואה לממוצע ה- BMI של ילדים שינקו למשך תקופות אחרות.

לילדים בגילאים 9-18 אשר ינקו למשך 2-3 חודשים, ממוצע ה- BMI היה נמוך יותר מאלה אשר ינקו תקופות אחרות.

בכל מקרה, הניתוחים אשר בדקו התאמה של השמנת יתר לאחר התאמה למין וגורמים נוספים, לא  מצאו זיקה או קשר בין תקופת ההנקה להשמנת יתר.

החוקרים מסכמים גם כאן שחשוב לעודד הנקת אם, אך עדויות להשפעה חיובית על השמנת יתר אינן בנמצא. יש לציין שגם בבריטניה וגם בארה”ב שיעור ההנקה עולה, אך גם שיעור השמנת היתר בקרב ילדים ומתבגרים…

. BMJ 2003;327:904-5.

BMJ 2003;327:901-4.

לדיווח ב-docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה