100% חמצן יכול להזיק לאסטמתיים

  תוצאות של מחקר רנדומאלי מאשרות כי 100% חמצן יכול להיות מזיק לאסטמטתיים ותומכות בהמלצות להשתמש בריכוז מינימלי הנדרש לשימור רמת סטוראציה  נאותה של חמצן.

   ישנן עדויות עולות כי היפרוקסיה יכולה להיות לא בטוחה למטופלים מסוימים, כותבים החוקרים.  דו”ח האסטרטגיה העולמית לניהול אסטמה ומניעתה מציע כי על טיפול בחמצן  להתבצע בטיטראציה על פי  אוקסימטריה.  

  במחקר מבוקר זה שנוהל בשתי מחלקות חירום , 74 מטופלים  עם אסטמה חמורה חולקו רנדומאלית  לקבל 28% או 100% חמצן במשך 20 דקות. גיל ממוצע של המשתתפים היה כ-40 שנים, ושיא קצב הזרימה בנשימה היה 41% מהחזוי.  בהשוואה למתן 28% חמצן, מתן של 100% חמצן העלה משמעותית את PaCO2, אך הוריד את ה- PEFR .  בשתי הקבוצות,  PaCO2 לפני ובמהלך מתן החמצן היה מתואם.

  אף שרמות PaCO2 ירדו  בקבוצה שקיבלה 28% חמצן, הן עלו בקבוצת ה-100% חמצן , במיוחד באלו עם PaCO2 גבוה מ-40 mm Hg  לפני הטיפול בחמצן.   המחקר מאשר  אבחנות קודמות כי חמצן צריך להינתן בצורה משתנה בהתבסס על הגעה ושמירה על סטוראצית החמצן בעורקים המכוונת במטופל, בהתבסס על מדידה של פולס אוקסימטר הגבוה או שווה ל-92%, יותר מאשר רישום  ריכוזים קבועים מראש או שיעורי זרימה של חמצן, כותבים החוקרים . 

    בנסיבות בהן אסטמה חריפה חייבת להיות מטופלת ללא פולס אוקסימטר, קביעה קלינית חייבת לכלול שיקול האם הטיפול בחמצן , באם הוא זמין, הוא מוצדק לשם מניעת היפוקסמיה ,  על אף תפעות הלוואי החמורות הפוטנציאליות, כך על פי החוקרים. הם מדגישים עם זאת, כי יש להמנע בכל מקרה מחמצן בזרימה גבוהה לא מבוקרת.

לידיעה המלאה במדסקייפ

Chest. 2003;124:1312-1317

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה