כריתה ללא השתלה עשויה להיות הגישה הטיפולית המועדפת המטופלים עם HCC

 

כריתה ללא השתלה עשויה להיות הגישה הטיפולית המועדפת המטופלים עם hepatocellular carcinoma (HCC) בשלב מוקדם עם רזרבה כבדית טובה, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר של Annals of Surgery.

כמעט ואין ויכוח שהטיפול המתאים ביותר למטופלים עם HCC מוגבל ושחמת בינונית עד חמורה הוא השתלת כבד. אך בניגוד לכך יש מחלוקות רבות בנוגע לטיפול המועדף במטופלים עם HCC מוקדם ורזרבה כבדית טובה, כותבים החוקרים.

בין השנים 1989 ל-2001, בחנו החוקרים 611 מטופלים עם HCC. מתוך 180 מטופלים (29%) שעברו כריתה חלקית של הכבד 36 (20%) עמדו בקריטריונים להשתלה: 2-3 נגעים בגודל 3 ס”מ או פחות או נגע אחד קטן מ-5 ס”מ. 

הגודל החציוני של הגידולים בקבוצה זו היה 3.5 ס”מ ומספר הנגעים החציוני היה 1. תפקודי הכבד היו תקינים ב-86% מהמטופלים וב- 78% היתה שחמת שאושרה על-ידי פתולוגיה. שיעור התחלואה סביב הניתוח היה 25%, זמן האשפוז החציוני לאחר הניתוח היה 8 ימים והיה מקרה אחד של מוות סביב הניתוח.

תקופת המעקב החציונית היתה 35 חודשים. שיעור ההישרדות הכולל היה 85% כעבור שנה, 74% כעבור 3 שנים ו-69% כעבור 5 שנים, עם זמן הישרדות חציוני של 71 חודשים. שיעור ההישרדות ל-5 שנים ללא-מחלה היה 48%, עם זמן חציוני של 52 חודשים.

למרות שמטופלים עם HCC בשלב מוקדם עם תפקודי כבד תקינים מהווים תת-קבוצה קטנה יחסית מכלל המטופלים עם HCC, נתוני ההשרדות שלהם דומים כאשר הם מטופלים בכריתת כבד חלקית בהשוואה להשתלת כבד. כריתת כבד חלקית נותרת ה- gold standardבמטופלים אלו, מסכמים החוקרים.

Ann Surg 2003;238:315-323

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה