טיפול נוגד דיכאון משפר את ההישרדות לאחר שבץ

  טיפול עם fluoxetine או nortriptyline במשך 12 שבועות במהלך 6 החודשים שלאחר שבץ משפר את ההשרדות במטופלים הסובלים מדיכאון כמו במטופלים שלא סובלים מדיכאון, כך על פי מחקר חדש, כפול סמיות, מבוקר פלצבו.  בהתחשב בקשר בין דיכאון שלאחר שבץ לבין תמותה, שאלה ברורה מאליה היא האם טיפול נוגד דיכאון מתאים יכול להוריד את התמותה בטווח הארוך, כותבים החוקרים.   הם משערים כי מטופל שיקבל תרופה נוגדת דיכאון לאחר שבץ יוכל להצליח בהישרדות ארוכת טווח בצורה טובה יותר משמעותית מאשר מטופל שלא מקבל טיפול תרופתי שכזה , ושתוצאה זו תהיה שרירה ללא קשר למצב הדיכאון בתחילת המחקר.  

   מוקדם בשלב ההחלמה לאחר שבץ, 104 מטופלים חולקו רנדומאלית ל-12 שבועות של מנת  nortriptyline, fluoxetine או פלצבו.  הקבוצות  היו עם תנאים דומים כמו חומרת השבץ , נכות או תפקוד לקוי מבחינה קוגנטיבית ומבחינת  פעילויות רגילות של ניהול חיים, וכן מבחינת תרופות אחרות שנלקחו.  

   מתוך 104 מטופלים, 50 (48%) מתו במהלך 9 שנות המעקב לאחר המחקר. מבין 53 מטופלים שקיבלו מינון מלא של נוגדי דיכאון, 36 (קרוב ל-70% ) היו בחיים במהלך המעקב בהשוואה ל-10 מבין 28 (כ-36%)  מהמטופלים שקיבלו פלצבו.  לאחר התאמות של גיל, סוכרת, ודיכאון כרוני חוזר, ההשפעה  המועילה של נוגדי הדיכאון נשארה משמעותית גם במטופלים שסבלו מדיכאון וגם במטופלים שלא סבלו מדיכאון בעת הכניסה למחקר. תמותה ממחלות קרדיווסקולריות או משבץ חוזר היתה גבוהה משמעותית  במטופלים שלא קיבלו טיפול הולם בנוגדי הדיכאון. 

    טיפול ב-nortriptyline או  fluoxetine במשך 12 שבועות במהלך 6 החודשים הראשונים לאחר שבץ העלו באופן משמעותי את ההשרדות  אצל מטופלים עם דיכאון וגם באלו ללא דיכאון. הממצאים מציעים כי התהליך הפתופיזיולוגי הקובע את הסיכון המוגבר לתמותה הנקשר עם דיכאון שלאחר שבץ נמשך יותר מאשר הדיכאון עצמו ויכול להיות מוגבל באמצעות נוגדי דיכאון, כותבים החוקרים. 

לידיעה במדסקייפ

Am J Psychiatry. 2003;160:1823-1829

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה