כ-5 מיליון אנשים מתו בשנת 2000 בעקבות עישון ברחבי העולם

עישון מהווה גורם סיכון למספר מחלות וחלה עליה בשכיחות שלו במדינות מתפתחות רבות. מטרתם של החוקרים היתה להעריך את התמותה העולמית והאזורית ב-2000 שנגרמה בעקבות עישון.

החוקרים השתמשו בתמותה מסרטן ריאות כסמן לא ישיר של סיכון מצטבר מעישון. תמותה של לא מעשנים מסרטן ריאות הוערכה על בסיס השימוש הביתי בפחם וחוסר אוורור. הסיכונים היחסים נלקחו מתוך מחקר מניעת סרטן של האגודה האמריקאית לסרטן, וניתוח התמותה הרטרופקטיבי פרופוציונלית ממחקר סיני.  הסיכונים היחסיים תוקנו  על מנת לתת אומדן משוער לאזורים אחרים. 

 החוקרים העריכו כי בשנת 2000, 4.83 מיליון מיתות מוקדמות בעולם נגרמו בגלל עישון; 2.41 מיליון במדינות מתפתחות ו-2.43 מיליון במדינות מתועשות.  3.84 מיליון מתוך המיתות הללו היו של גברים. הסיבה המובילה לתמותה מעישון  היתה של מחלות קרדיווסקולריות (כ-1.69 מיליון בני אדם) , COPD-chronic obstructive pulmonary disease (כ-0.97 מיליון) וסרטן ריאות (0.85 מיתות). 

 עישון היווה גורם תמותה חשוב בעולם בשנת 2000 . בהשקפה על הצפוי מבחינה דמוגרפית ואפידימיולוגית, ותבניות העישון הנוכחיות במדינות מתפתחות, נראה כי “איבוד הבריאות” בגלל עישון ימשיך לגדול ולהתרחב אלא אם כן התערבויות ונהלים יעילים יצליחו להוריד את שיעור העישון בקרב גברים וימנעו את עליית שכיחות העישון בנשים במדינות מתפתחות .

Lancet 2003; 362: 847-52

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה