ליקוי בתפקוד המיקרו-וסקולרי מנבא פרוגנוזה לטווח-ארוך במטופלים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית

 

מידת הליקוי התפקודי כפי שנמדד בעזרת PET לבבי יכול לנבא את התוצאות לטווח ארוך במטופלים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית, כך עולה מדיווח בגיליון ה-11 בספטמבר של ה- New England Journal of Medicine. אך בשלב זה, המידע איננו שימושי, ככל הנראה, בהנחיית החלטות טיפוליות.

תפקוד מיקרו-וסקולרי לקוי מוגדר כעליה בלתי-מספקת בפרפוזיה בשריר הלב בתגובה למתן dipyridamole. למרות שממצא זה הוא מאפיין מוכר של קרדיומיופתיה היפרטרופית (hypertrophic cardiomyopathy), לא ברור האם מידת הליקוי עשוייה לנבא את תוצאות המחלה בטווח הארוך.

החוקרים השתמשו ב-PET כדי להעריך את התגובה המיקרו-וסקולרית ל- dipyridamoleב-51 מטופלים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית ו-12 מטופלים עם כאבי חזה אטיפיים כקבוצת ביקורת. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות לפי מידת התגובה והיו במעקב בממוצע 8.1 שנים.

בדומה לדיווחים קודמים, התגובה הווסקולרית במטופלים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית היתה מופחתת באופן משמעותי סטטיסטית לעומת קבוצת הביקורת, מציינים החוקרים.

במשך תקופת המחקר ב-31% מהמטופלים היתה החמרה בתפקוד הלבבי או מוות. תגובה מיקרו-וסקולרית מופחתת נמצאה כגורם מנבא חזק לתוצאות אלו.

בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות, מטופלים עם התגובה החלשה ביותר היו בסיכון של פי 20 להחמרה במחלה ובסיכון של פי 9.6 למוות מסיבות קרדיו-וסקולריות.

כל ארבעת המטופלים שנפטרו כתוצאה מאי-ספיקת לב ושלושה מתוך 5 שנפטרו כתוצאה ממוות פתאומי היו בקבוצה עם התגובה החלשה ביותר, מציינים החוקרים. עם זאת, שני המקרים הנוספים של מוות פתאומי התרחשו דווקא במטופלים מהקבוצה שהראתה תגובה חזקה ביותר.

מעדויות שפורסמו לאחרונה עולה שדפיברילטורים מושתלים עשויים להיות יעילים במטופלים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית שנמצאים בסיכון מוגבר למוות פתאומי. עם זאת, מדידת התגובה המיקרו-וסקולרית איננה, ככל הנראה, שיטה שימושית לאיתור מועמדים להשתלת דפיברילטור משום שבמחקר הנוכחי מבחן זה היה לא היה בעל ערך בניבוי מוות פתאומי, מסכמים החוקרים.

N Engl J Med 2003;349:1016-1018,1027-1035

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה