הגורם לעמידות לתרופות באפילפסיה כרונית.

Remy S, Gabriel S, Urban BW, et al. A novel mechanism underlying drug resistance in chronic epilepsy. Ann Neurol 2003;53:469-479.

התפתחות של עמידות לטיפול תרופתי משותפת למחלות רבות. הרבה מהחולים באפילפסיה כרונית מפתחים עמידות לטיפול אנטי קונבולסנטי במהלך מחלתם. קיימות שתי תפיסות שניסו להסביר תופעה זו. ראשית, עליה בביטוי של מוליקולות שתפקידן להעביר את התרופה לתוך התאים ושמבקרות את הריכוזים האינטרפרנכימליים של חומרים רבים או הנוכחות של אנזימי פירוק יכולים לגרום לירידה בריכוז התרופות במטרותיהן הייחודיות. שנית, אתרי המטרה המולקולריים של התרופות יכולים לעבור מודיפיקציה גנטית או פונקציונלית שלאחריה הם אינם רגישים עוד לליגנדים שלהם.

שיטות- בעבודה זו נלמדו המכניזמים התאיים שבבסיס העמידות לתרופות באמצעות patch-clamp recording ברקמה היפוקמפלית שנלקחה מחולים עם אפילפסיה טמפורלית תוך השוואה בין שתי קבוצות של חולים- חולים עם תגובה קלינית לקרבמזפין וקבוצה שניה של חולים שסבלו מפרכוסים עמידים לטיפול.

תוצאות- מכניזם הפעולה של קרבמזפין, חסימת תעלות נתרן התלויות במתח, אבד בחולים עמידים לקרבמזפין. כתוצאה מכך, פעילות פירכוסית המופקת בפרוסות היפוקמפוס הומני אינה רגישה לקרבמזפין. בניגוד לכך, נמצאה חסימה של תעלות נתרן ושל פעילות פרכוסית ע”י קרבמזפין in vitro בחולים המגיבים קלינית לתרופה. בנוסף לכך, חסימת תעלות הנתרן ע”י קרבמזפין חסרה באפילפסיה ניסויית כרונית.

מסקנות- ממצאים אלה יכולים להצביע על כך שאיבוד הרגישות של תעלות הנתרן לתרופה יכולה להוות מכניזם חדש הגורם להתפתחות של אפילפסיה עמידה לתרופות.

המלצות לקריאה נוספת:

. Tishler DM, Weinberg KI, Hinton DR, et al. MDR1 gene expression in brain of patients with medically intractable epilepsy. Epilepsia 1995;36:1-6.

Sisodiya SM, LinWR, Squir MV, et al. Multidrug-resistance protein 1 in focal cortical dysplasia. Lancet 2001;357:42-43. . Reckziegel G, Beck H, Schramm J, et al.

Carbamazepine effects on Na+ currents in human dentate granule cells from epileptogenic tissue. Epilepsia 1999;40:401-407.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה