דלקת חריפה שאינה מורכבת בדרכי שתן בנשים-הבעיה הקלינית

יעל בארי , עורכת מדור סיעוד

Fihn.D.S (2003) Acute uncomplicated urinary tract infection in women The New England Journal of Medicine 349 (3), p 259-266

בכל שנה 11% מכלל הנשים מדווחות על כך שחוו דלקת בדרכי שתן, יותר ממחצית הנשים חוות דלקת אחת לפחות מסוג זה במשך חייהן. בארה”ב בכל שנה ציסטיטיס חריפה היא הגורם ל 3.6 מיליון ביקורים אצל רופא, על ידי נשים בין הגלאים 18-75. ולהוצאה של 1.6 ביליון דולר.

רוב מקרי דלקות דרכי השתן התחתונות אינן מורכבות, כלומר אינן כוללות סימנים של דלקות בדרכי שתן עליונות כמו: חום, צמרמורות, וכאב צידי. או מאפיינים אחרים הקשורים לדלקת מורכבת וכן לסיכון ללקות בדלקת בדרכי שתן עליונות: סכרת, הריון, דיכוי חיסוני, פילונפריטיס בעבר, סימפטומים שנמשכים יותר מ- 14 יום, ליקוי במבנה של דרכי השתן.

לאחר המקרה הראשון של דלקת בדרכי שתן, רוב הנשים סובלות מהישנות אקראית. Escherichia coli גורם ל- 75 עד 90 אחוז מכל מקרי הציסטיטיס החריפה שאינה מורכבת ו- Staphlylococcus saprophyticus גורם ל 5-15 אחוז מהמקרים, בעיקר בנשים צעירות.

Enterococci וחיידקים אאירובים גרם שלילים אחרים מ- E.coli כמו Klebsiella species ו- Proteus mirabilis מבודדים ביתר המקרים.

היסטוריה קלינית

הסבירות לציסטיטיס באישה עם סימנים של תכיפות במתן שתן וכן קושי במתן שתן או, דם בשתן במידה רבה, היא 50%. סימנים של דלקת נרתיקית, או דלקת בצוואר הרחם כמו: גירוי נרתיקי או הפרשה, מפחיתים את הסבירות לאבחון ציסטיטיס ב 20%. שילוב מסוים של סימפטומים כמו קושי במתן שתן ותכיפות ללא הפרשה או גירוי נרתיקי מגבירים את הסבירות לסיסטיטיס ליותר מ- 90%. כאשר אישה שסבלה בעבר מציסטיטיס סובלת מסימנים המעידים על השנות המחלה, ישנה סבירות של 84-92% שאכן ישנה דלקת בדרכי השתן.

גורמי סיכון

גורמי הסיכון החשובים ביותר לציסטיטיס חריפה בנשים צעירות הם היסטוריה של אירועים קודמים של סיסטיטיס וכן פעילות מינית תכופה או בסמוך להופעת הסימנים. הופעת סיסטיטיס אצל נשים המתנזרות מיחסי מין הינה נדירה. השימוש בקוטלי זרע מעלה את הסבירות לזיהום הנגרם על ידי E.coli , או S saprophyticus . נשים עם הישנות תכופה של דלקות בדרכי שתן סובלות בשכיחות גבוהה יותר מסיסטיטיס בהריון וכן מציסטיטיס בגיל צעיר.

בנשים מבוגרות החיות במוסדות הסיכון לדלקות בדרכי שתן עולה עם הגיל וההחלשות, בעיקר אצל אלו הסובלות מהיגינה פריניאלית נמוכה (עקב מחלה נורולוגית או דמנציה). חסר באסטרוגן יכול לתרום להופעת דלקת. נשים סכרתיות המטופלות תרופתית סובלות מסיכון גבוה פי שנים ללקות בציסטיטיס מאשר נשים שאינן סכרתיות.

ציסטיטיס חוזרת בקבוצת גיל זו מתרחשת בסבירות גבוהה יותר בנשים עם צניחה של האורתרה או חוסר שליטה על השתן, או נשים שעברו ניתוח גינואורולוגי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה