נשים ששרדו סרטן ”מוגנות” מפני אוטם שרירי הלב

נשים לאחר גיל המעבר  ששרדו סרטן שד הן בעלות סיכוי נמוך יותר להתאשפז כסובלות מאוטם שריר הלב (MI) מאשר נשים עם ללא היסטוריה כזו, כך על פי מחקר חדש. הסיבה לקשר זו לא ברורה, אך ייתכן שהיא קשורה לחשיפה לאסטרוגן אנדוגני או להשפעה של התרופה הנפוצה לשימוש tamoxifen (תרופה של selective estrogen receptor modulator).

החוקרים אומרים כי מחלת לב היא ככל הנראה מצב רגיש לאסטרוגן .  אמנם מחקרים קודמים מציעים כי טיפול באסטרוגן הוא בעל השפעה מזיקה על סיכון קרדיאלי, ישנה עדות לכך כי אסטרוגן אנדוגני יכול להגן מפני מחלת לב.  הסבר אחר לקשר מערב את ה- tamoxifen. החוקרים אומרים כי ישנם מספר מחקרים שמציעים כי tamoxifen יכול להעניק הגנה לבבית. אם יתברר כי ה- SERMs הם אלו שמניעים את הקשר הזה, ייתכן ויהיה מעניין לשקול את השימוש בהם במקום ב-HRT בנשים בכלל. 

הממצאים מבוססים על מחקר שכלל למעלה מ-29,000 נשים שאחריהם עקבו במשך 5 שנים על מנת להעריך שיעורי אשפוז בשל MI. המחקר כלל כ-6,000 נשים ששרדו שלבי I,II,0 של סרטן שד. החוקרים מציינים כי מחקר קודם חקר את הקשר בין השרדות מסרטן שד למחלות לב. אך המחקר הקודם התמקד  על תמותה ממחלות לב וכלל רק מטופלות עם  ductal carcinoma in situ .

במחקר החדש, שורדות מסרטן שד היו בעלות סיכוי נמוך ב-34% להתאשפז בשל MI מאשר נשים ללא היסטוריה של סרטן שד. יותר מכך, ההשפעה של ההשרדות מהסרטן  על סיכון האשפוז היה הגבוה ביותר לנשים בעלות גורמי סיכון ידועים לבבים, כמו MI קודם או סוכרת.

לידיעה במדסקייפ

Cancer 2003;98

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה