טרשת עורקים בעורקי הצוואר אצל חולים עם HIV קשורה לגורמי סיכון קלאסיים ואימונולוגיים

מחקר חדש מציע שהתפתחות טרשת עורקים קאורטידית בחולים עם HIV מושפעת הן מגורמי סיכון קלאסיים והן ממצב הכשל החיסוני של החולים. התוצאות “מוסיפות דלק” למחלוקת הקיימת בנוגע לגורמים המשפיעים על חולים בHIV לחלות במחלות וסקולאריות.

החוקרים מסרו כי עד כה לא היו מוגדרים היטב הקשרים שבין מחלות קרדיוואסקולריות , מחלת הHIV, טיפול בHIV וטרשת עורקים.

המחקר עוצב על מנת לזהות גורמים מטרימים על התפתחות intimamedia thickening -IMT בעורקי הצוואר כרמז להתפתחות טרשת עורקים בחולים עם HIV. החוקרים השתמשו באולטראסאונד בעל רזולוציה גבוהה על מנת לאמוד את עובי העורקים הצווארים ב106 חולים עם HIV . בנוסף לעורקי הצוואר העריכו החוקרים מספר רב של גורמים נוספים כמו גיל החולים , משך המחלה, בריאות כללית ועוד. הם עקבו אחר התפתחות הIMT אצל חולים אלו במשך שנה.

IMT בעורקי הצוואר התפתח בצורה המהירה ביותר אצל חולים עם גורמי סיכון קלאסיים כמו יתר לחץ דם , גיל מבוגר ועוד. פיתוח מואץ של IMT היתה קיימת אצל חולים שאצלם היה באיזהו שלב בחייהם צניחה לנקודת שפל של ספירת תאי CD4 חיוביים  מתחת ל 200 / mm 3 . החוקרים מסרו שאם היתה ירידה בתאי CD4, בכל שלב בחיים , מתחת ל200 תאים , היתה לכך השפעה מכרעת על התעבות עורקי הצוואר.

המחקר בדק בקפידה האם סוג הטיפול באנטירטרוויראל -antiretroviral השפיע על הIMT הצווארי , אך לא מצאו שום קשר לכך בטיפול בprotease inhibitors – PI . התרופות הללו נקשרו  כגורמי סיכון להתפתחות מחלות קרדיו ואסקולריות אצל חולים עם HIV. 

החוקרים סיכמו כי התפתחות של IMT אצל חלים עם HIV היתה מהירה פי עשרה לעומת חולים שלא חולים ב HIV,והיתה קשורה לגיל החולים ולמשך השימוש בPI.

לכתבה באתר doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה