מחקר חדש מצא קשר בין מחסור בויטמין B12 לבין נטייה לדיכאון


מחקר שנכתב ע”י ד”ר Brenda W.J.H, חקר את הקשר בין רמות ויטמין B12 וחומצה פולית לתפקוד מערכות העצבים המעורבות בשמירה על מצב הרוח.

מטרת המחקר מציאת קשר בין רמות ויטמין B12 לבין רמת הדיכאון.

נבחנו במחקר 700 נשים מעל גיל 65, ללא דמנציה (שיטיון). המחקר בדק סימפטומים של דיכאון בסקלה המתאימה לחולים גריאטריים. אובחנו שלושה מצבים:

ללא דיכאון, עם דיכאון בינוני, ודיכאון משמעותי.

נבחנו גם רמות של חומצה פולית, חומצה מתימלונאית והומוציסטאין.

התוצאות: פציינטים עם רמות ויטמין B12 נמוכות היו בעלות סיכוי של פי 2.05 לחלות בדיכאון משמעותי לעומת הקבוצות האחרות. כאשר רמות החומצה הפולית ורמות ההומציסטאין נמצאו תקינות. במילים אחרות, נמצא קשר ישיר בין מחסור בויטמין B12 לבין הסיכון לנטייה לדיכאון.

המחקר פורסם ב: American Journal Geriatrics Psychiatry, June 2002

מקובל לדבר בארץ במונחים של מעל 20% מכלל האוכלוסייה בגילאי 65 ומעלה סובלת ממחסור בויטמין B12 ואינם בהכרח מודעים לכך. אם נוסיף גם אוכלוסיות ייחודיות נוספות עלולות לסבול ממחסור חמור, ביניהן: צמחוניים, חולי קרון, איידס, חולי פרנישיוס אנמיה, חולים או מי שחלו במחלות קיבה, מחלות במעי הדק ואחרים – הרי האחוז יהיה גבוה יותר כך שגם בישראל בפועל מדובר על 30-40%!! הסובלים ממחסור בויטמין B12.

במרבית המקרים החסר נגרם כתוצאה מקושי של הגוף לספוג את הויטמין מהמזון. הבעיה מחמירה במקרים אלו כיון שהחולה מנסה להשלים את המחסור באמצעות תוספי מזון, אולם הגוף

אינו מסוגל לספוג את הויטמין לא כל שכן מהתוסף וכך למעשה המחסור רק מחמיר.

ויטמין B12 הנו חלבון חיוני, אשר תפקידו העיקרי לייצר כדוריות דם ואחראי על התפתחות תקינה של מערכת העצבים. ניתן לקבל אותו ממזון מן החי בלבד. לכן לצמחוניים יש מחסור חמור בו.

חוסר בויטמין B12 איננו תופעה נדירה ורבים מהסובלים מכך אינם מודעים לבעיה ואינם ערים לסכנות אליהם הם נחשפים.

תוצאות המחקר החדש מצטרפות לתוצאות מחקרים קודמים שמצאו השלכות קוגניטיביות בין מחסור בויטמין B12 לתופעות של מצבי רוח, שכחה וליקויי זיכרון אחרים.

ד”ר יהודית אהרון-פרץ, מנהלת היחידה לנוירולוגיה קוגניטיבית, בי”ח רמב”ם: “התופעות הקשורות עם חוסר ויטמין B12 ידועות לנו הרופאים שנים רבות. אולם המודעות לנושא עולה משנה לשנה. ב 4 השנים האחרונות נבדקו ביחידה שלנו כ 1,181 חולים בשל תלונות הנוגעות לליקויי זיכרון (בגילאים 18-90). מתוכם ב- 338 חולים נמצא מחסור חמור בויטמין B12. גם ילדים, עלולים לסבול מהפרעות ריכוז או זיכרון על רקע של מחסור בויטמין B12 (במיוחד ילדים לאמהות צמחוניות)”.

בדיקת דם מאפשרת לבדוק את רמת הויטמין בדם. במידה והתגלה מחסור ישנו טיפול תרופתי באמצעות זריקות המבטיחות ספיגה מלאה ותקינה של הכמות הנדרשת, אולם הטיפול כואב וכרוך באי נעימות. ישנו גם טיפול חדש באמצעות מתן בג’ל לאף, נסקובל. התכשיר החדש מאפשר ספיגה ישירה של התרופה למחזור הדם דרך ריריות האף. הספיגה היא גם למאגרי הויטמין בגוף ולא רק לתמונת הדם. התכשיר קל לשימוש ואינו כואב.

נסקובל משווק ע”י צמל פארמה , ברישיון משרד הבריאות וללא תופעות לוודאי. ניתן להשיג בכל בתי המרקחת, הפארמים ובקופ”ח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה