אוקולופלסטיקה – השימוש במשחת הידרוקסיאפטיט להזרקה בניתוחי אויסצרציה

אויסצרציה מבוצעת לרוב כדי להוציא עין שאין תקווה להחזיר לה יכולת ראיה והיא מכאיבה מאד, פצועה מאד, או עם מחלה בשלב מתקדם. כאשר הדבר ניתן, במהלך ניתוח כזה מוכנס שתל לתוך חלל הסקלרה לאחר הוצאת תוכן העין. זאת במטרה לשחזר את נפח העין, דבר שישפר את המראה והתנועתיות של הפרוטזה. לרוב משתמשים בכדורים קשיחים – סולידיים העשויים מסיליקון, פלסטיק אקרילי, פוליאתילן עם חורים (Medipor) או הידרוקסיאפטיט. הפוליאתילן המחורר וההידרוקסיאפטיט מאפשרים דגילה פיברו-וסקולרית לתוך השתל ואיטגרציה שלו לגוף המושתל. כתוצאה מכך צפויים פחות סיבוכים של זיהום השתל ופליטה שלו. האפשרות להכניס בתוך שתלים כאלה Peg מגדילה את תנועתיות השתל. כיון ששתלים קשיחים הינם בקוטר הגדול מהפתח בסקלרה, יש להרחיב את הפתח כדי להכניסם, או להשתמש בשתלים בקוטר קטן מהדרוש למילוי חלל הסקלרה. כדי להתגבר על בעיה טכנית זו הוצע להשתמש במשחת הידרוקסיאפטיט המשמשת לפרוצדורות ניתוחיות אחרות, הכוללות השתלת עצם או טיפולים פריאודנטליים. את משחת ההידרוקסיאפטיט ניתן להזריק והיא מתקשחת בתנאים פיזיולוגיים. היא גורמת לתגובה מקומית זניחה ולא נודדת ממקום השתלתה.

במחקר שבוצע ב- Department of Ophthalmology, Wake Forest University School of Medicine, Winston-Salem, North Carolina, USA and the Department of Pathology, Wake Forest University School of Medicine, Winston-Salem,   North Carolina, USA     נבדק שימוש בהזרקת הידרוקסיאפטיט בניתוחי אויסצרציה במודל חיה בארנבות במטרה לפשט את שיטת הניתוח ולהשיג את המילוי האופטימלי של חלל הסקלרה. (4) הניתוח הניסיוני בוצע ב- 12 עיניים של 12 ארנבות. שלוש ארנבות הוקרבו כעבור שבועיים, שלוש הוקרבו כעבור 6 שבועות ושלוש כעבור 6 חדשים. נמדד הגודל של כל עין מנותחת (קוטר אקסיאלי ולטרלי) ובוצעה השוואה עם העין השניה שלא נותחה. בוצעה גם בדיקה היסטופתולוגית של העין המנותחת להערכת מידת הדלקת, הוסקולריזציה והאוסיפיקציה.

התוצאות הצביעו על כך שאורך העין המיועדת לאויסצרציה היה קטן בממוצע ב- 0.15 מ”מ מהעין השניה, לפני הניתוח. שבועיים לאחר הניתוח העין המנותחת היתה קטנה ב- 0.8 מ”מ מהעין השניה והבדל זה גדל ל- 3.1 מ”מ 6 חדשים לאחר הניתוח. הבדיקה ההיסטופתולוגית הצביעה על הפחתה בדלקת הגרנולומטוטית והגברת הוסקולריזציה עם התקדמות הזמן עם עדות להתחלת מטפלסיה של עצם.

מסקנת החוקרים הייתה שניתן למלא עין במשחת הידרוקסיאפטיט במהלך ניתוח אויסצרציה, דבר שמתאפשר דרך פתח קטן יחסית בסקלרה ללא צורך בהרחבתו. אי לכך יש סיכוי לטכניקה ניתוחית כזו אך יש עדיין צורך במחקר נוסף לוודא את היציבות של מישחת הידרוקסיאפטיט בחלל הסקלרלי, לפני יישומה השגרתי באנשים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה