התמדה בטיפול אנטי-פסיכוטי: האם יש הבדל בין תרופות טיפוסיות לאטיפיות

Antipsychotic Medication Adherence: Is There a Difference Between Typical and Atypical Agents?
Christian R. Dolder, Pharm.D., Jonathan P. Lacro, Pharm.D., Laura B. Dunn, M.D., and Dilip V. Jeste, M.D.

היענות לקויה ונטייה להפסיק טיפול אנטי פסיכוטי מובילה חולי סכיזופרניה להחרפת המחלה, אשפוזים חוזרים והיזקקות תדירה למרפאות וחדרי מיון. פיתוח התרופות האטיפיות החדשות עם פרופיל משופר של תופעות לוואי (פחות תופעות אקסטראפירמידליות ודיסקינזיה מאוחרת) הוביל להשערה שחולים המטופלים בתרופות אלו יתמידו בנטילתן יותר ממטופלי התרופות הטיפוסיות. במחקר זה סקרו החוקרים מרשמים חוזרים של תרופות טיפוסיות
(Haloperidol, Perphenazine) ואטיפיות
(Risperidone, Olanzapine, Quetiapine) במשך 12 חדשים מתוך מסד נתונים ממוחשב של מרשמי תרופות. ההבדלים בהתמדה בטיפול בשתי הקבוצות נבדקו ע"י ניתוח המרשמים החוזרים בהנחה שככל שהמטופלים יתמידו בטיפול הם יקבלו מרופאיהם מרשמים שיכסו יותר ימי טיפול.

תוצאות
מתוצאות המחקר עולה כי מטופלים בתרופות אטיפיות קיבלו מרשמים שכיסו יותר ימים בתקופת המחקר בהשוואה למטופלי התרופות הטיפוסיות. כמו-כן שיעור ההתמדה היה גבוה יותר בתרופות האטיפיות לעומת הטיפוסיות (אולם ההבדל נמצא משמעותי סטטיסטית רק בנקודת הזמן 6 חדשים ממרשם הבסיס, ולא בנק' הזמן 12 חוד').
***תרשים 1.

Figure 1. Medication Adherence Rates at 12-Month Follow-Up for Outpatients Filling Prescriptions for Typical and Atypical Antipsychotic Medications in a Veterans Affairs (VA) Health Care System
aPercentage of total medication fills that occurred at time-appropriate intervals. No significant difference between patients prescribed typical and atypical antipsychotics (F=0.84, df=4, 283, p=0.50).
bPercentage of total study days during which medication was unavailable because of a delayed refill. Significant difference between patients prescribed typical and atypical antipsychotics (F=3.61, df=4, 283, p=0.007). No significant differences between individual antipsychotics (p=0.121.00, Scheffé).

הבדלים משמעותיים בין תרופות ספציפיות נמצאו רק בין Olanzapine ן- Haloperido. מהתוצאות מסיקים החוקרים כי אכן יש יתרון לתרופות האטיפיות , אך מציעים לבדוק את התמדת הטיפול במשכי זמן גדולים משנה. באופן כללי ניתוח המרשמים שיקף מידה רבה של בעייתיות בהתמדה בטיפול, גם בתרופות האטיפיות אם כי פחות מבתרופות הטיפוסיות. מכאן ברורה מסקנתם האחרונה של החוקרים כי "התערבויות לחיזוק ההתמדה של מטופלים פסיכוטיים דרושות אפילו במטופלים המקבלים תרופות אטיפיות.

הערת הורך
בהיותי סטודנט אמרה אחת ממורותי מעט ברצינות ומעט בבדיחות הדעת שפסיכותירפיה בחולים פסיכוטיים פירושה לשכנע אותם לקחת תרופות. ממאמר זה נראה כי התרופות האטיפיות שינו אך במעט אמת מרירה זו, אך עצם השינוי מעורר תקווה להמשך השיפור בטיפול בעתיד.

לתקציר

למאמר – דרוש מינוי או ביצוע הרשמה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה