דבר העורכים לגליון 1

"ובהתעמלות ידחה נזק רוב ההנהגות הרעות, אשר יתנהגו בהן רוב האנשים"
רמב"ם, הלכות דעות

אנו שמחים להצטרף לאתר E-Med ולהציג בפניכם את תחום רפואת הספורט.
השם "רפואת ספורט" הינו שם מטעה מאחר ורבים חושבים כי ענייננו בספורטאים בלבד.
השם הנכון הוא "רפואת הפעילות הגופנית", מאחר והוא כולל את מכלול ההיבטים של השפעת הפעילות הגופנית על הגוף. הטיפול בספורטאים הינו רק חלק קטן מהמקצוע.
למרות שכבר בימי יון העתיקה היה ידוע הקשר בין פעילות גופנית, בריאות וחולי, המקצוע "רפואת ספורט" כתחום ברפואה העומד בפני עצמו החל להתפתח מאוחר (ביחס למקצועות הרפואה האחרים). ישנן מעט מאוד מדינות בהן קיימת התמחות ברפואת ספורט, ביניהן איטליה, אוסטרליה ופינלנד. בארה"ב ובקנדה קיים "Fellowship” ברפואת ספורט (בארה"ב במסלול נפרד לאורתופדים ולאלו שאינם אורתופדים, ובקנדה מסלול אחיד לכולם). בארצות אחרות, כגון צרפת, ישנם לימודי תעודה. בארץ, ניתן ללמוד רפואת ספורט במסגרת ביה"ס ללימודי המשך של אוניברסיטת ת"א. בקרוב תתחיל תוכנית "השתלמות עמיתים" (Fellowship), אותה יזם היו"ר היוצא של החברה לרפואת ספורט, דר' גדעון מן, שגם יהיה אורחינו בגליון הבא.
מאחר ורפואת הספורט הינה מקצוע מולטידיציפלינרי הכולל בתוכו כמעט את כל תחומי הרפואה, נביא מידי חודש מספר מאמרים בנושאים שונים: מאמר הנוגע בתחום פנימי/ מטבולי, מאמר אורתופדי/ פזיותרפי ומאמר מתחום אחר. מאמר מרכזי אחד יוצג בהרחבה ושניים- שלושה מאמרים נוספים יוצגו בקצרה, מלווים בתגובה של אחד העורכים או אורח הבקיא בתחום. יתכן וגליון מסוים יוקדש לתחום אחד, כגון תזונה בספורט, פעילות גופנית וסרטן, פציעות ספורט אופייניות, או פעילות גופנית בילדים. מכיוון שישנן עבודות חשובות רבות מהשנים האחרונות, ננסה בתחילה 'להדביק את הפער' ונציג עבודות אלו ובהמשך נציג ספרות עדכנית מהשבועות האחרונים.
כמאמר מרכזי בגליון זה נציג עבודה המדגימה כי כושר גופני טוב הינו גורם מגן מפני תמותה וכושר גופני ירוד מעלה את הסיכון לתמותה במידה דומה לזה של נוכחות סוכרת, יתר לחץ דם או עישון. המאמרים הנוספים עוסקים בחשיבות הפעילות הגופנית בגיל ההתבגרות להגברת צפיפות העצם בנערות ובהפחתת הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית בנשים מבוגרות. כך, בגליון הפתיחה, אנו מציגים את חשיבות הפעילות הגופנית בהשפעה על מספר מערכות, בריאות או חולות, במספר קבוצות גיל.
באתר תהיה פינת שאלות ותשובות ('הכה את המומחה'). הנכם מוזמנים לשאול אותנו כל שאלה במגוון התחומים הקשורים בספורט ופעילות גופנית, לגבי ספורטאים או אלו העוסקים בפעילות בשעות פנאי, במגוון תחומים פנימית, קרדיולוגיה, אורטופדיה, שיקום, תזונה, פיזיולוגיה של המאמץ ועוד.
בנוסף ישנה פינת הומור, בה נציג בדיחות או תמונות משעשעות הקשורות לספורט. הנכם מוזמנים לשלוח לנו חומר מסוג זה, על מנת שנפיצו לקהל קוראינו.
אנו מקווים כי אתר זה יהווה מקור מידע ועדכון לעוסקים בתחום חשוב זה, ושיספק עניין והנאה לקוראים מתחומים רפואיים שונים.

בברכת שנה טובה ופעילה,
נעמה וגל.

העורכים:
דר' נעמה קונסטנטיני עורכת ראשית. בוגרת הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, מומחית ברפואת משפחה (האונ' העברית, ירושלים) ורופאת ספורט (לנוקס-היל, ניו-יורק), מנהלת המרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט ויו"ר הועדה הרפואית של הועד האולימפי.

דר' גל דובנוב עורך משנה. בוגר הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בעל תואר שני מטעם המחלקה למטבוליזם ולתזונת האדם באוניברסיטה העברית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה