מניעה של התלקחות חוזרת של מחלת קרוהן לאחר ניתוח בעזרת mesalamine, 5asa

הבעיה העיקרית הקשורה בטיפול ניתוחי במחלת קרוהן היא חזרת המחלה לאחר הניתוח גם במקרים בהם נכרת כל המעי המעורב במחלה. בין גורמי הסיכון לחזרה מוקדמת של המחלה לאחר ניתוח מוזכרים: כריתה של האילאום או קטע אילאו-קולוני וביצוע השקה אילאו-קולונית, עישון כבד בעיקר בנשים ומחלה מן הסוג המתבטא בהתנקבויות. בדרך כלל ניתן לצפות בנגעים חדשים באיזור המקורב להשקה האילאו-קולונית בתוך שבועות עד חדשים, המתפתחים בהמשך לחזרה כוללת. בעבודות מבוקרות שנעשו עד היום נצפתה חזרה סימפטומטית של המחלה בכ- 20% בתוך שנה ובכ- 40% בתוך שנתיים מן הניתוח, בהמשך החזרה הסימפטומטית ממשיכה בקצב של כ- 10% לשנה.
עד היום נוסו אסטרטגיות טיפול שונות במטרה למנוע חזרה בתר-ניתוחית של המחלה.

מטרת העבודה הנוכחית:
להעריך את יעילות הטיפול בתכשיר מסוג 5-ASA במניעת התלקחות בתר-ניתוחית

נבדקים ושיטות:
מדובר בעבודה מבוקרת, אקראית כפולת סמיות. השתתפו במחקר 29 מרכזים רפואיים באוסטריה, שוויץ וסקנדינביה. במסגרת המחקר נבדקו 318 חולי קרוהן (51%) נשים בגילאים שבין 18
-70, אשר עברו כריתת מעי עקב מחלת קרוהן. ב- 75% מהמקרים מדובר היה בכריתה רדיקלית שכללה את כל הקטע הנגוע מאקרוסקופית. הופסק כל טיפול בתרופות אימונוסופרסיביות, מטרונידאזול או תכשירי ASA אחרים. הנבדקים קיבלו mesalamin במינון של 4 גרם/יום ב- 3 מנות (=154 נבדקים) או פלצבו (=170 נבדקים) לתקופה של 18 חדשים. חזרה קלינית הוגדרה כעליית מדד פעילות המחלה (CDAI> 250) או עליה של 60 בערכי CDAI מעל 200 הנמשכת יותר משבועיים, צורך בניתוח, התפתחות פיסטולה או סיבוך זיהומי אחר. מדד משני היה התלקחות אנדוסקופית.

תוצאות:
שיעור החזרה המצטבר בתום 18 חדשים הגיע לכדי 24.5% בקבוצת המסלזין לעומת 31.4% בקבוצת הפלצבו. הטיפול הופסק ב- 49מקבוצת המסלזין לעומת 43 מקבוצת הפלצבו.

בניתוח תת-קבוצה של 124 חולים בהם היתה מחלה רק במעי הדק היה שיעור החזרה בקבוצת המסלזין 21.8% לעומת 39.7% בקבוצת הפלצבו (p=0.002). חזרה אנדוסקופית נבדקה ב- 133 מקרים לאחר 18 חדשים. נמצאה חזרה ב- 66% מקבוצת המסלזין לעומת 50% בקבוצת הפלצבו. לא נמצאה הקבלה בין חזרה אנדוסקופית לבין חזרה סימפטומטית. הסיכון לחזרה היה קשור למשך הכולל של המחלה, טיפול בסטרואידים בחצי שנה שקדמה לניתוח, עישון וגיל ולא נמצא קשר עם מיקום המחלה.

מסקנות:
טיפול מונע במסלזין במחלת קרוהן בתר-ניתוחית לא נמצא יעיל במניעת חזרה של המחלה באופן כללי. נמצאה יעילות בתת-קבוצה עם מחלה מבודדת של המעי הדק בלבד.

הערת העורך:
עבודה זו מראה כי גם מינון גבוה של 5ASA כדי 4 גרם ליום מביא לכל היותר למניעת חזרה בתר-ניתוחית בחלק קטן מחולי מחלת קרוהן. ראוי להזכיר כי מדובר במינון תרופות יומי גבוה עם תועלת נמוכה. במאמר המבקר מאמר זה בעיתון GUT מוצע לנהוג בחולים אלו באופן אינדיבידואלי. המאמר מציין כי מאחר והחזרה האנדוסקופית קודמת בד"כ לחזרה הסימטומטית מומלץ לבצע קולונוסקופיה או צילום 12-6 חדשים לאחר הניתוח ועל פי התוצאה ניתן לקבוע טיפול ייחודי לכל חולה. המאמר מציע את האלגוריתם הבא כטיפול למניעת חזרה בחולי קרוהן לאחר ניתוח:

Prophylaxis of postoperative relapse in Crohn's disease with mesalamine: European Cooperative Crohn's
Disease Study VI. Lochs H, Mayer M, Fleig WE, Mortensen PB, Bauer P, Genser D, Petritsch W, Raithel M, Hoffmann R, Gross V, Plauth M, Staun M, Nesje LB. Gastroenterology. 2000 Feb;118(2):264-73.

לתקציר המאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה