האם שימוש בסטאטינים יכול למנוע שברים בצוואר הירך?

על סמך אותו רקע מדעי באו WANG וחבריו מאוניברסיטת הארוורד ובית החולים בריגהם בבוסטון לבחון האם טיפול בסטאטינים יכול להשפיע על הארעות שברים בצוואר הירך?
החוקרים בחנו נתונים מתוכניות ביטוחי בריאות ומידע על שימוש תרופתי של 6110 תושבי ניו ג'רסי מעל גיל 65 מתחילת ינואר 1991 עד 30 ביוני 1995 .
הנתונים של 1222 הנבדקים אשר אושפזו במהלך שנת 1994 בשל שבר בצוואר הירך הושוו ל- 4888 נבדקים ללא שבר בצוואר הירך במהלך שנה זו אשר שימשו כקבוצת הביקורת. נבדקה נטילת תרופות להורדת כולסטרול קרי: סטאטינים ולא סטאטינים (כולסטיראמין, כולסטיפול, כלופיבראט, גמפיברוזיל, ניאצין, פרובוכול ) אצל שתי קבוצות המחקר בטווח של 180 יום ו/או 3 שנים מיום האינדקס אשר נחשב ליום האשפוז בבית החולים. לכל חולה שודכו באופן אקראי ארבע נבדקים מקבוצת הביקורת התואמים בגילם לחולה, כאשר יום אשפוז החולה שימש כיום האינדקס שלהם.
נמצא כי השימוש בסטאטינים במהלך 180 יום טרם יום האינדקס הפחית את הסיכוי לשבר בצוואר הירך ב- 50% וכי השימוש בסטאטינים במהלך 3 השנים שקדמו ליום האינדקס הפחית את הסיכוי לשבר בצוואר הירך ב- 43% .
בנוסף נמצא קשר ישיר בין מספר ימי השימוש בסטאטינים לבין ההפחתה בסיכוי לשבר. ברבעון העליון של השימוש (626-1095 ימים) נמצא הפחתה של 67% בסיכוי לשבר. ממצאים אלו נשארו נכונים גם לאחר תיקנונים שונים.
לעומת ממצאים אלו לא נמצא הוכחה במחקר זה כי שימוש בתרופות שלא מקבוצת הסטאטינים מפחית את הסיכוי לשבר בצוואר הירך.
מחברי המאמר מציינים בגיליון סוף יוני של ה JAMA כי למרות הקשר הברור שנמצא בין שימוש בסטאטינים והפחתה בסיכוי לשבר בצוואר הירך יתכן וקיימת בחירה מוקדמת של חולים למתן סטאטינים ובכך להשפיע על תוצאות המחקר ולפיכך דרושים מחקרים מבוקרים בעתיד.

למאמר JAMA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה