שינויים מוחיים לאחר זעזוע מוח נותרים גם לאחר אישור רפואי לחזרה לפעילות (Sci Rep)

שינויים במבנה ותפקוד המוח נותרים גם לאחר אישור רפואי לחזרה לפעילות לאחר זעזוע מוח במסגרת פעילות ספורט, כך מדווחים חוקרים מקנדה, במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההחלטה הרפואית על חזרה למשחק לאחר זעזוע מוח במסגרת פעילות ספורט מבוססת ברובה על מצב התסמינים בעקבות פרוטוקול מאמץ מדורג. עם זאת, כיום לא ידוע על הקשר בין סמנים אובייקטיביים במבנה ותפקוד המוח ובין החלמה קלינית. כעת ביקשו החוקרים לקבוע אם הבדלים במבנה ותפקוד המוח בעקבות חבלה אקוטית נותרים לאחר חזרה לפעילות באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית.

מדגם המחקר כלל 27 משתתפים לאחר זעזוע מוח לאחרונה, שהשלימו בדיקת הדמיה בעת החבלה האקוטית ובעת האישור הרפואי לחזרה לפעילות, כמו גם 27 ביקורות תואמות. בדיקת Diffusion Tensor Imaging שימשה להערכת FA (Fractional Anisotropy) ו-MD (Mean Diffusitivty) של חומר לבן ובדיקת Functional MRI במנוחה שימשו להערכת קישוריות תפקודית גלובאלית.

בעת חבלה אקוטית תועדה ירידה ב-FA ועליה ב-MD, ביחד עם עליה בקישוריות גלובאלית; השפעות אלו נותרו גם לאחר אישור רפואי לחזרה לפעילות. בקרב ספורטאים שנדרשו לזמן ארוך יותר עד חזרה לפעילות תועדה גם כן קישוריות גלובאלית מוגברת באזורים דורסאליים של המוח, אך ללא השפעות משמעותיות על החומר הלבן.

מחקר זה מספק עדות ראשונה לשינויים במבנה ותפקוד המוח בעת אישור רפואי לחזרה לפעילות ספורטיבית לאחר זעזוע מוח, עם שינויים בולטים יותר בתפקוד המוח בקרב ספורטאים שנדרשו לזמן החלמה ארוך יותר לאחר חבלת ראש.

Sci Rep 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה