ההשפעה של שילוב מוקדם של טיפול פליאטיבי בחולים עם ממאירות מתקדמת (The Lancet Oncology)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Oncology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי שילוב מוקדם ושיטתי של טיפול פליאטיבי בטיפול האונקולוגי מוביל לשיפור איכות החיים של חולים עם ממאירות מתקדמת. עוד עולה מהנתונים כי התועלת בולטת במיוחד בחולים עם ממאירות מתקדמת בהשוואה לייעוצי טיפול פליאטיבי הניתנים לפי דרישה, גם כאשר כבר הוצעה תמיכה פסיכוסוציאלית.

מטרת המחקר האקראי-מבוקר הייתה לבחון אם שילוב מוקדם ושיטתי של טיפול פליאטיבי עם טיפול פסיכו-סוציאלי סטנדרטי לחולי סרטן הינו בעל ערך מוסף, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, עם ממאירות סולידית מתקדמת, מדד ECOG של 0-2 וצפי תוחלת חיים של 12 חודשים. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול פליאטיבי מוקדם או טיפול סטנדרטי. התוצא העיקרי היה השינוי במצב הבריאות הכלי/איכות החיים של החולים כפי שנקבע לפי מדד EORTC QLQ C30 (European Organisation for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire Core 30 items) לאחר 12 שבועות. שאלון MQOL (McGill Quality of Life Questionnaire) שימש גם כן להערכת המצב הכללי.

בתקופה שבין אפריל 2013 ועד פברואר 2016 השלימו החוקרים בדיקות סקר של 468 חולים, מהם 168 גויסו וחולקו באקראי לטיפול פליאטיבי מוקדם ושיטתי  (92 חולים) או לקבוצת ביקורת (94 חולים). ההיענות לאחר 12 שבועות עמדה על 71% (65 חולים) בקבוצת ההתערבות, לעומת 72% (68 חולים) בקבוצת הביקורת. איכות החיים הכוללת לאחר 12 שבועות, לפי מדד EORTC QLQ C30, עמדה על 54.39 בקבוצת הטיפול הסטנדרטי לעומת 61.98 בקבוצת ההתערבות (p=0.03); ולפי מדד MQOL עמדה על 5.94 לעומת 7.05, בהתאמה (p=0.0006).

החוקרים כותבים כי באמצעות טיפול משולב, מומחים לאונקולוגיה ולטיפול פליאטיבי יכולים לשתף פעולה לשיפור איכות החיים של חולים עם ממאירות מתקדמת.

The Lancet Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה